Powered By Blogger

torsdag 21 juli 2016

Griller.

Trodde jag skulle sova ut idag, efter trångboddheten de senaste dagarna, men icke! Vaknade vid sjutiden och gick på toa. Ingen av katterna gjorde något ljud ifrån sig, så jag la mig igen och försökte somna om. Mannen var inte lika tystlåten och ovanligt svår att få tyst på, fast jag makade huvudet tillrätta, la armarna i rätt position och skällde på honom...

Han lider lika mycket eller mer av det, eftersom han slutar andas emellanåt, så det är svårt att bli arg på riktigt. Nu har jag i alla fall beställt tid hos doktorn för honom, för både snark-, apné- och stämbandsproblemen, så det kanske blir någon bättring snart. Jag gav upp försöken att somna efter en stund och hämtade GP och kaffe, samt utfodrade katterna.

Mannen sov vidare, du förstår ju hur trött man blir av att inte få luft! Jag kan inte göra mer än putta på honom och fysiskt ändra på hans sovställning och det räcker alltså inte. Min mage började kurra efter två timmar, därför gick jag ner och stekte pannkakor. Mest för att vi inte har något bröd hemma, men också för att mannen är barnsligt förtjust i sådana.

Hämtade in några mogna smultron, han fick allihop. Blåbären är på gång, men inte mogna än och vi får nog några fler jordgubbar om ett par veckor. Det blir gott till frukostyoghurten innan jobbet. Men nu ska jag ju inte tänka på jobb, utan njuta av ledigheten. Och det gör vi, även om mannen jobbar lite sporadiskt. Jag tog till och med en liten tupplur på altanen idag...



Mat har vi också njutit av förstås. Mannen åkte iväg för att repa i söndags och eftersom Kustcharken ligger alldeles i närheten av replokalen råkade han få med sig två gigantiska klubbstekar hem. Oj, vad mätta vi blev! Dagen innan åt vi cajunkryddade ribs med majskolvar och vattenmelon, men det blev ingen bra bild på den middagen.

På måndagen hade vi middagsgäst och det blev en fisk- och skaldjurssoppa, men den kom inte heller med på bild. Du vet hur det brukar se ut ändå...



När vi kom hem från Nordens Ark-utflykten med barnbarnen i tisdags behövde vi lite energi och grillad kyckling är aldrig fel, eller hur?



På onsdag när vi kom hem med de överlyckliga katterna till Hagen igen blev det hamburgare, som du ser. Vi fuskade och tog med en ny sorts pommes frites från affären, det gjorde vi rätt i, för de var goda! Det är sällan vi äter sådant, men nu är det ju semester och då får man unna sig lite lättvindig och onyttig mat. Ibland, i alla fall. Idag blev det färska korvar och pastasallad, jättenyttigt!

I morgon är planen att hämta våra pass hos polisen och då hämtar vi nog mer förnödenheter på vägen hem. Vi får kanske göra en längre utflykt för att hitta annat än de tråkiga fläskytterfiléerna, färdigmarinerade flintastekarna och grillspjuten som butikerna envisas med att alla vill ha. Om jag vill ha kotlettkött så skaffar jag kotletter med ben och svåle, inte ytterfilé för ohemula slantar.

Flintastek har jag inget emot, så länge jag slipper de översaltade varianter som svämmar över alla kyldiskbräddar, vill säga. Det är dock ingen lätt uppgift att hitta naturella köttbitar numera och märkligt nog är det ofta dyrare än de processade, vilket är en ekvation som inte går ihop i vare sig min eller mannens hjärna.

Och vad är det för skillnad på grillpaprika och vanlig paprika? Grillmajs och andra majskolvar? Grillaubergin är väl inte annorlunda än en de man hittar andra tider på året? Alltså, grillchips är helt olikt vickningschips i smaken, men grilltomater är bara något större än plommontomater, vilka för övrigt passar ypperligt att steka, grilla eller koka då de har fastare kött och inte mycket kärnhus.

Vilket fånigt sätt att sälja grönsaker på! Eller är folk verkligen så dumma att de tror att det är något speciellt med förpackningarna som det står prefixet "grill" på? Det enda som är skillnaden är att de förmodligen tar ut ett högre pris på "grillgrönsakerna" jämfört med de vanliga. Jag blir så matt! Väntar bara på att få se grill-grillar i butikerna snart...

Därför ska jag avsluta nu, innan jag sätter griller i huvudet på någon som börjar fundera på att lansera grilljordgubbar och grillkål.

Ha en skön kväll och god natt!












5 kommentarer:

  1. Du är rolig du :-) Jag håller helt och hållet med dig och vi köper heller aldrig färdigkryddat/marinerat kött. Det smakar skunk!
    Ha en fin SEMESTERdag önskar jag med en kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det är alltid roligt att höra att man roar någon! :)
      Kommer rapport om dagens utflykt snart (eller i morgon) i en blogg nära dig ;)
      Kramar!

      Radera
  2. Säger bara en sak: snarkskena! När exet skaffat det vaknade jag varje natt under första veckan pga av att det plötsligen var så tyst! Han själv tyckte det var härligt, upptäckte hur trött han egentligen var och hur gott det var med bra sömn.

    SvaraRadera
  3. Och ja, folk är nog så dumma....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var hos doktorn idag, och vi tror att största boven är hans näsa, den är krokig och luftflödet dåligt. Remiss till privat ÖNH så förhoppningsvis får vi hjälp snart.

      Radera