Powered By Blogger

fredag 25 december 2020

Plötsligt händer det!

Nu är jag tillbaka igen! Det var verkligen länge sedan och det har hänt massor! 
Efter alldeles för många år utan ett enda tandläkarbesök tog jag mig i kragen och gick in till Familjetandvården för att beställa tid. Jag skakade som ett asplöv och började gråta. När det visade sig att de hade tid med mig redan samma dag var det bara att hoppa på det tåget och fullfölja resan med att laga en, sedan många år, sönderbiten tand, byta ut gamla amalgamfyllningar som börjat läcka och på eget initiativ även de som inte läckte ännu. 

Jag är otroligt nöjd med både arbetet de gjort, omtanken, humorn och vänligheten de visade mig, och med mig själv som äntligen vågade! Jag har till och med blivit erbjuden jobb där, när Coronan är under kontroll och de kan utvidga verksamheten med fler tandläkare. Det hade varit intressant att få jobba inom tandvården också! 

Till slut fick vi tag på någon som kunde dränera runt huset, det var veckorna före midsommar och det verkar fungera bra. Vi måste dock byta ut rör och dra om inne i huset också, innan vi kan fortsätta med renoveringen i den andra halvan av källaren. Etapp 1 är klar, sånär som på att vi saknar avlopp och vatten i baren fortfarande. 

Vi har än så länge bara barstolar och två fåtöljer att möblera vår "lekstuga" med, så det tar lite tid till innan vi kan använda den som det är tänkt. Det är dumt att skaffa något bara för att det ska bli klart, och sedan inse att det blev fel soffa eller att man inte tänkt efter ordentligt innan. Tanken är ju att det ska funka i 30 år till. Minst! 


Nå, vi har faktiskt haft lite semester också! Skåne fick bli resmålet i år, dels för att vi inte spenderat så mycket tid där ännu och mest för att det inte gick att resa utomlands. Vädret kunde inte ha varit bättre när vi besökte Ales stenar, Simrishamn och Arilds vingård med mera. Vi fick till och med nya vänner i Helsingborg på vägen hem, tack vare en gemensam vän som inkvarterade oss där. Så kan det gå!

I september fick vi ett nytt barnbarn, men av uppenbara skäl dröjde det innan vi vågade hälsa på honom och resten av familjen. Det är ju inte bara att åka över dagen när de bor i Dalarna. Planen är att vi ska åka dit ganska snart igen, då blir det julafton en gång till. Längtar efter de små liven, och jo även efter sonen och svärdottern, förstås. 


Hur ofta ser man en pilgrimsfalk? Ytterst sällan, eller aldrig, skulle jag vilja påstå! Mannen jobbar som de flesta av er vet hemma. Hans kontor vetter mot trappan upp till uterummet och plötsligt såg han något i ögonvrån som flaxade, varför han gick ut i nämnda uterum och tog bilden här ovanför. Tyvärr dog denna vackra och sällsynta fågel, men vi har goda förhoppningar om att få tillbaka den. 

Arbetsmässigt blev det som vanligt en blandning av Hemtjänst och Apoteket, som vanligt enbart på timmar, tills plötsligt en dag då jag fick ett erbjudande jag inte kunde säga nej till! Vår Fiske-Lina ville ha mig på heltid i fiskaffären och jag började den 2:a december, varvat med både Hemtjänst och Apotek, så den veckan blev rätt tuff! Men vill man så kan man! 

Just nu håller mannen på att sätta upp glashyllor i baren, det kommer bilder vid ett senare tillfälle, det är i alla fall min plan. Jag har gjort pastadeg och på spisen puttrar en tomatsås som jag ska koka frikadeller av lamm i om en stund. Vi har inte mycket julmat hemma i år, eftersom vi bara hade en son och svärmor här igår. 


Detta fanns kvar till en lagom juldagsfrukost ändå! Jodå, det finns lite sill kvar och mer skinka och pressylta, men det är allt. En mycket annorlunda jul för oss alla, och situationen hela året är ju något man gärna hade varit utan, men förhoppningsvis har vi blivit lite klokare och försiktiga efter denna andra våg, så vi slipper en tredje. 

Tills nästa gång; använd skallen, reflex och tvätta händerna! God fortsättning!




1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaka i bloggen! Härligt! Du har varit saknad.
    Gott slut och Gott Nytt År!

    SvaraRadera