Powered By Blogger

måndag 23 oktober 2017

Getting better!

Det är en hel vecka sedan sista inlägget, vilket är ovanligt. Jag har visserligen varit ledig sedan i lördags klockan 16, men upptagen med att umgås med mannen och vila upp mig. Måndag brukar betyda tvättdag, men tror det eller ej, jag struntar i det idag. Jag är nämligen ledig flera dagar. I morse fick jag en förfråga om att jobba några timmar, men jag sa nej.

Man kan inte ställa upp jämt. Jag har lite dåligt samvete över att mina kollegor får det tuffare, men jag är trött efter att ha varit på jobbet elva dagar de senaste två veckorna. Några dagar har varit kortare än de vanliga 9,25 timmarna, annars hade jag nog inte mäktat med. Nåja, nästa schemaperiod är mycket snällare, men som sagt, jag behöver återhämta mig.

Dessutom är det mycket jobb här hemma med att packa, stuva undan och kasta saker. Ibland har man tur och kan ge bort eller sälja prylar som andra söker efter. Två akvarier till exempel. Ett stort med möbel, fiskar och allt ska hämtas av en av mannens vänner. Idag var det någon som efterlyste en doppvärmare eller ännu hellre ett akvarium, där åkte 100-litar'n som samlat damm några år!

Du kanske behöver något som du tror är omöjligt att få tag på? Hör av dig, det finns med största sannolikhet här. Eftersom vi har två hem, finns det mycket dubbletter och saker som vi absolut inte vill behöva packa ner, men inte heller kasta bort om någon har nytta av dem. Vi är lite för gamla för att vara slit- och slängtyper och anser att återvinning och byteshandel är toppen!

Jag måste fortsätta att berätta hur det går med mina Beatles-studier. Vissa av mina kära läsare är mer intresserade än andra, men du kan ju hoppa ner i texten om du inte vill veta något om mina vedermödor. Nu överdriver jag en liten aning bara. Jag har med gott mod och intakt gott humör tagit mig igenom flera plattor vid detta laget och konstaterar att jag gjorde rätt i att börja med den värsta.

Igår hörde jag Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band live på Stadsteatern. Den har aldrig låtit så bra som när Pepperland tolkar den! Självklart blir det en annan upplevelse att vara på en konsert, se bandets spelglädje, inse hur skickliga de är (både Beatlarna och Pepperland) och vara en deltagare bland många äkta fans. Två av låtarna kommer jag aldrig att uppskatta, men resten är okej och till och med jättebra. Jag kryper till korset och erkänner att jag varit orättvis i min bedömning. I alla fall till en viss del...

Okej, ingen bra bild, men i alla fall, Pepperland!

Efter konserten letade mannen och jag upp en restaurang för att äta middag. I de kvarteren finns det ju några att välja mellan, men eftersom timmen började bli sen hade några redan stängt köket. Berzelius Bar & Matsal hade dock öppet och vår servitris var en riktig pärla. Hon föreslog ett vin som passade utmärkt till både min lax och mannens risotto, Sancerre Les Baronnes, mycket gott!

Maten var god och det var mysigt att sitta och diskutera både vår musikaliska upplevelse och annat i en lugn och avslappnad miljö. Vi är inte ute så ofta och ännu mer sällan på tu man hand, för vi är väldigt hemkära och bekväma av oss. Maten lagar vi som bekant gärna själva, till en bråkdel av kostnaden att äta ute och oftast med lika bra eller bättre resultat.

Idag ska jag göra någon sorts asiatisk wok med nötfärs och det som finns i kylen. Det blir vad det blir, med nudlar till. I fredags fick mannen napp på rödtunga och det blev en trevlig anrättning av den med en fyllning av lök och svamp.



Lördagen bjöd på ryggbiff som fanns i frysen redan. Tyvärr inte bästa kvaliteten, men skaplig bra ändå. Rödvinssåsen jag tillverkade var inte den bästa jag gjort heller, men jag skyller på tröttheten.



Hur det blir med maten resten av veckan vet jag inte, men i en blogg nära dig kommer det förmodligen uppdateringar under veckan, eftersom jag är ledig ända tills på fredag, endast med undantag för morgonmötet på torsdag. Tror jag...

Var rädd om och ta hand om dig!

4 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att det finns fler än vi som inte vill slänga saker när man inte behöver dom längre :-) Tänk vad härligt det är när saker kan återvinnas.
    Nu gör du mig sugen på att testa Beatles men jag är fortfarande lite tveksam ...
    Skönt att du har några ledig dagar och jag hoppas du hinner koppla av en del på dom.
    Kram och var rädd om dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har riktat in mig på stämsången, den är grymt bra, även när melodin inte faller mig på läppen. Efter ett tag fastnar melodin också, med få undantag, och hela låten blir rätt njutbar. Så många låtar de har gjort som jag aldrig ens hört förr! Och de är jättebra!
      Ikväll har mannen röjt duktigt och jag lite grann. Jag får nog ta det i små portioner, för jag är antingen körd i botten eller på väg att bli sjuk.
      Tack för omtanken vännen! <3 Kramar

      Radera
    2. Krya på dig och det snabbt. Kryapådigkram <3

      Radera
  2. Jag kastar bara det som är trasigt, annat skänks. En pryl som jag inte har användning för eller är trött på kan vara till stor glädje och nytta för någon annan.

    SvaraRadera