Powered By Blogger

onsdag 7 februari 2018

Bakslag.

Tiden går väldigt fort när man har roligt sägs det, men den går fort annars också! I söndags slet vi som djur för att lämna Eklanda i acceptabelt skick. Vi hade redan kommit överens om att flyttstädning var meningslöst, eftersom de nya ägarna ska renovera rubbet, men toaletter och så bör ju vara fräscha och trevliga och allt annat ska vara tömt och borta eller enligt överenskommelse.

Vi har åkt på några bakslag under denna resa och idag kom det bilder på en fuktskada under parketten i vardagsrummet. Då känns det väldigt skönt att ha gjort en besiktning och att ha en försäkring som täcker dolda fel. Riktigt tråkigt att det försenar arbetet för de nya på adressen tycker vi förstås, men detta vare sig visste vi om eller kunde gissa oss till, eftersom parketten var oskadd.

Till de goda nyheterna hör att vi nu har hämtat hem en ny Cadillac (till mig) och jag ska lägga ut Pärlan till försäljning. Jag ska läsa igenom instruktionsboken till min nya bil, för det finns så många knappar, rattar och andra detaljer som är bra att känna till. Man ställer till exempel in säte, ratt och speglar så att det passar två olika förare och styrs med vilken nyckel man öppnar och startar med.

Så var det även i mannens gamla. En del är likadant, men det skiljer en hel del också. Det är mer rattar än tryckreglage i "min". Och den största skillnaden är den som är den mest irriterande, förstås. Armstödet är så mycket kortare i min bil, beroende på att det finns en mittkonsol för växelspaken. På mannens satt den på ratten och tog inte upp dyrbar plats. Nå, jag vänjer mig nog...

Idag åkte mannen iväg till Göran i Munkedal för att byta kylet i pickupen och praktisera inför nästa veckas semestervikariat. Jag gick bort till huset för att packa upp lite mer, mäta fönster och flytta kartonger till rätt rum. Våra täcken och kuddar gör sig bättre i sovrummet än i garaget, exempelvis. Det var något av det sista som packades ner i söndags och packades ur i måndags. Tror jag.

Jag blir lite "veckevill" och har inte sovit ikapp än. Men jag vet med säkerhet att imorgon kommer våra nya sängar! Det ska bli spännande att undersöka reglagen på dem med. Jag undrar om det är lika nödvändigt med ergonomisk kudde i en ställbar säng? Sådana har jag använt i många år nu, ända sedan jag fick en av min snälla mormor, och det passar mig mycket bättre än vanliga kuddar.

När man är lite för trött är det bra att äta regelbundet, har jag hört. Det har blivit lite sisådär med det på sistone. Ännu mer än vanligt alltså. Med andra ord är det tur för oss att vi får lite struktur på våra dagar från och med nästa vecka. Idag glömde vi äta frukost båda två, därför blev det tidig middag. Det berodde i och för sig på att mannen skulle åka och repa också.

Vi äter dock alltid middag. I måndags lagade jag mat för första gången på en vecka! Jag hittade fläskkött i frysen och även om det var lite frysskadat var det inte värre än att det blev en het och värmande gryta tillsammans med broccoli, morot, selleri, lök, vermouth, grädde och cf, bland annat.



Igår festade vi till det med skrei som vi hittade i Mölndal, medan vi väntade på att få hämta min pansarkryssare och fikade på Kaffebubblan.



En vitvinssås av enklare och snabbare art blev det och det funkade alldeles utmärkt det med! Jag fräste schalottenlök i smör, hällde på ca 1½ dl vin, en fiskbuljongtärning och lite grädde. Det fick koka ner och sedan hällde jag på ca 1 dl cf och vermouth. Sherryflaskan är på fel ställe, men det fungerar fint ändå.

Idag gjorde jag en snabb köttfärssås, för en gångs skull. Har jag bråttom brukar jag riva palsternacka, morot och rotselleri, annars finhackar jag dem och låter såsen puttra ett par timmar, men mannen skulle ju iväg, som sagt. Eftersom vi inte hunnit få upp så mycket lampor väljer jag att stanna hos katterna och läsa instruktionsbok och titta på "Mästerkocken".

Och där började det, så god kväll på dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar