Powered By Blogger

tisdag 29 augusti 2017

Antagonist, javisst!

Jamendåså, jag är ledig igen! Egentligen skulle jag ha åkt till min VC och utlämnat mig till diverse stick, blodtrycksmätning samt mått- och viktkoll, men det hade jag verkligen ingen lust med. Jag är inte på världens bästa humör och jag undrar när min högra äggstock ska ge upp dödskampen, eller vad det nu är fråga om. Nå, lite naproxen till frukost så blir det uthärdligt i alla fall...

Jag har istället ägnat största delen av dagen åt tvätthögarna och matfunderingar. Eftersom jag inte heller ville åka någon som helst stans idag och framförallt inte till en affär med folk, fick jag vittja förråden och hittade glädjande nog lite fisk i frysen. Kylen var redan välfylld med diverse grönsaker, cf och grädde, så det blev inte övermäktigt svårt att hitta på något.

Man får googla lite, bläddra i alla 42 kokböckerna och sedan spåna ihop något eget bara:



Torsken rimmades en knapp timme, under tiden hackade jag morot, schalottenlök och skivade vitlöksklyftor till musselsåsen. Fräste detta i smör utan att något tog färg, i med två matskedar tomatpuré och hällde på en skvätt sherry, musselspadet, lite vitt vin och lät det koka ihop en stund. Silade av till ny kastrull och tillsatte en skopa cf och en liten skvätt grädde. Musslorna rensades.

Blomkålen delades, liksom den skalade potatisen och lite broccoli och koktes i en kastrull. Jag hackade purjolök, ruccola och lite broccoliblad för att smak- och färgsätta det blivande moset. Med tio minuter kvar av koket, smälte jag smör i stekpannan och lät det brynas lite lätt innan torsken fick simma runt i detta ljuvliga, nötaktiga och nyttiga matfett tills "fingerprovet" sade att det var klart.

Visst blev det lite disk idag, men det var det värt! Leth Grüner Veltliner Klassik i glasen var en succé till, enligt min mening. Lite pyssel, men mest meditation idag alltså. Nu ska jag läsa bok, duscha, läsa bok eller se en film, om mannen hittar någon som verkar intressant, sedan är det läggdags för att orka upp och städa innan stylisten kommer med sin slavpiska (befarar jag) och visar var skåpet ska stå.

Ha en skön kväll och var rädd om dig och alla andra!

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag hungrig igen :-)
    Hoppas kvällen blev lugnt. Å du ha en fin morgondag! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullständigt lugn kväll, tack!
      Hoppas du har det lika bra <3
      Kramar!

      Radera