Powered By Blogger

onsdag 21 mars 2018

Badmadam.

Håller mig vaken en stund genom att skriva ett nytt inlägg, när mannen ändå är iväg och repar ikväll. Idag blev jag bokad i morgon. På fredag hoppar jag in på hemmet och på lördag är det hemtjänst igen. Lördag, ja. Då ser vi knappt varann alls, mannen och jag, för då börjar jag tidigt och han har ett gig på kvällen, ganska tidigt i och för sig, trodde han.

Vi får se vad han har för besked när han kommer hem, om jag mot förmodan är vaken då. Jag tycker det är ruskigt svårt att somna och sova någorlunda bra natten mellan ett sent och ett tidigt pass. Därför kommer jag nog sova bättre inatt, även om jag ska upp tidigt igen. Sedan blir det samma visa mellan fredag och lördag, därför har jag sett till att jag är ledig på söndag.

Torsdag och söndag blir våra mysdagar, denna vecka. Det vet mannen inte om än, men jag tror inte han misstycker. Jag tänkte att jag hämtar något gott att äta efter jobbet i morgon och så kan vi titta ikapp Sveriges mästerkock. Förra veckans avsnitt missade jag på grund av ett sent arbetspass och idag tänker jag inte ens sätta igång TV:n.

Som du kanske kommer ihåg har jag berättat att jag inte gillar att duscha. Nu måste man ju göra det då och då i alla fall, men det bär mig emot. Dock kan jag tillstå att det känns något mindre besvärligt sedan vi flyttat och har golvvärme i badrummet. Igår duschade jag före jobbet, men klockan var mycket innan jag tog mig i (morgonrocks)kragen och såg till att det blev av.

Idag blev jag tvungen igen. Redan före lunch var jag nämligen genomsvettig och det är inte heller en så trevlig känsla. Dagen började lugnt hos en tant som behöver lite stöttning och att komma igång. Sedan blev det emellertid lite jobbigare. En farbror som inte är så rörlig skulle ha hjälp med morgontoaletten, vilken inkluderade en dusch.

Att det blir fuktigt i ett badrum när man duschar vet ju alla, och att fullt påklädd hjälpa någon blir snabbt varmt och klibbigt. Därefter ska farbrorn (eller i förekommande fall, tanten) kläs. Väldigt ofta ska de ha stödstrumpor också. Det är inte särskilt enkelt att få på dem, ens på sängvarma och torra fötter, tänk då hur det är när man är nyduschad och behöver kläs på snabbt för att inte frysa...

Att öppna badrumsdörren för att man själv håller på att försmäkta är således inte att tala om. Nåväl, även om det var min debut som badmadam hos denne farbror, tackade han så mycket för hjälpen och bad om ursäkt för att han är så besvärlig. Kära nån! Det är ju inte det att han inte vill, utan för att han inte kan själv, som vi hjälper till. Jag tycker inte att han är besvärlig för det.

Vidare till nästa mans morgonbestyr. En som inte heller är självgående och behöver ganska mycket hjälp, dock ingen dusch idag. Jag kommer sannolikt ha träningsvärk både här och där i morgon, men han blev ren och påklädd utan några större problem i alla fall och jag är välkommen tillbaka, bara en sådan sak! Nästa person på min lista ville inte ha någon hjälp med duschen, trots allt.

Så efter lite prat åkte jag för att städa hos en tant, tillsammans med en kollega. Till saken hör ju att många (de flesta) av våra vårdtagare är lite frusna av sig och det därför oftast är väldigt varmt hemma hos dem, vilket i kombination med en rejäl veckostädning gör att man blir genomsvettig även om man är två om arbetsinsatsen.

Sålunda åkte vi till vår "bas" och åt lunch och svalnade någorlunda innan det blev dags att åka ut på den sista turen och jag hade tre stopp på den idag. Inte några tyngre sysslor förvisso, men vi flänger runt som små skållade troll och det blir lite varmt ändå. När jag väl kom hem satte jag mig ner för att vila en stund och lösa några sudokun innan maten och började frysa så in i vassen.

Upp och hoppa, hämta pytten i frysen och skala kokta ägg till mig och steka ett par till mannen. Inga rödbetor fanns det, men det går nästan lika bra med ättiksgurka.



Med lite varm mat i magen frös jag inte lika mycket längre, så jag löste lite korsord medan mannen jobbade färdigt (nåja), packade ihop sina pinaler och drog iväg. Tittade på det håriga köksgolvet (jag kommer att bli galen på det!), öppnade källardörren så att katterna kunde fly när jag plockade fram snabeldraken och städade, igen!

Nu kanske du förstår hur väldigt lite jag tycker om att duscha? Jag drar ut på det i det längsta, trots att jag vet att jag kommer att känna mig både pigg och fräsch efteråt. Det är inte vattuskräck för jag har inte blivit biten av någon eller något och det är inte så att jag är en lortgris, det är bara själva omaket och slöseri med tid och vatten som stör mig, tror jag.

Jag känner mig väldigt nöjd med min dag i alla fall, så om en liten stund ska jag ta med mina korsordstidningar och lägga mig i sängen och vila och så småningom sova som ett barn.
Först ska jag förstås förevisa gårdagens middag också. Resterna får mannen äta till lunch i morgon, och jag letar reda på något i frysen till mig.



Torskrygg med musselsås. Jag har nästan alltid en burk musslor i skafferiet. Ica's är utmärkta, tycker jag! Jag hackade en schalottenlök och fräste den i lite smör så den började få lite färg, pudrade över lite mjöl och blandade ihop, sedan hällde jag på musselspadet, en gnutta sherry, lite vatten och spädde med mjölk till önskad konsistens (inte textur, alltså). ½ fiskbuljongtärning, salt och peppar, förstås.

Har man inte sherry går det bra utan, ta till exempel lite vitt vin, eller några droppar citronsaft istället. Det går fint att få lite syrabalans med vitvinsvinäger också, bara man är lätt på handen med den.
Nu är det färdigt för idag, på återseende när och om du vill, och var rädd om dig!

PS. Vattuskräck är detsamma som rabies.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar