Powered By Blogger

söndag 30 augusti 2015

Opolitiska Ann. #bloggswe

I mitt fb-flöde har jag den senaste tiden fått en uppmaning att ansöka för att bli nämndeman. Det är lite lockande, ty jag är av den bestämda uppfattningen att nämndemän är alldeles för gamla och förstockade för att vara med och döma i vilket mål det än kan tänkas gälla. Närhelst man ser ett inslag på TV, ser man företrädesvis äldre män, som verkar ganska trötta och blasé.

Nå, jag läser på om hur man ska göra för att ansöka om att bli nämndeman. Uppdraget är opolitiskt, ändå måste man ansöka via ett politiskt parti. Det känns skumt och fel. Om jag har en önskan om att göra något för samhället, genom att tänka fritt och ha egna åsikter, varför ska ett politiskt parti nominera mig till detta opolitiska uppdrag?

Jag försökte ändå att ta kontakt med ett sådant parti. Eller två, i själva verket. Men hur jag än försöker, så kommer jag inte fram till någon sida där jag kan presentera/anmäla mig själv. Verkar korkat och dumt att efterlysa nya nämndemän på detta vis. Kan det vara så illa att jag måste bli partipolitiskt bunden först, för att få tillgång till detta?

Det största partiet får utse flest nämndemän. Jag ansökte kanske hos fel partier. Jag är så oändligt lite intresserad av partipolitik, men Socialdemokraterna är störst där jag bor, så mycket vet jag. Så jag får väl försöka ansöka på deras sida då. Min största skräck är att SD eller MP får mer inflytande.
Jag har i större delen av mitt liv varit sosse. Vacklade över till FP när Westerberg var kung.

Deras familjepolitik tilltalade mig då. Nu vet jag inte var jag står eller vart jag är på väg, men SD kommer jag aldrig någonsin att rösta på eller sympatisera med. De har vissa poänger, det kan jag tillstå, men grunden i deras politik kan jag icke godta. Därför kommer jag inte ansöka till nämndeman via dem. Oavsett hur lätt det kan vara, jämfört med de andra.

Poängerna vill jag att de andra partierna bemöter och tar till sig, samt behandlar på ett adekvat sätt. Att ignorera och likt strutsen stoppa huvudet i sanden och inte låtsas om att det finns en omvärld/opposition och missnöjda människor, är att spela dessa fult brunfärgade människor i händerna, för de kommer att ta chansen där ingen annan tar den.

Med detta inlägg kommer jag kanske att ta kål på varje chans att någonsin bli nämndeman, men då är min mening den att jag inte bör ta det uppdraget, om jag inte kan vara kritisk till vilket parti som helst, då uppdraget fortfarande är opolitiskt och oberoende av min egen partipolitiska tillhörighet. Vilken det nu är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar