Powered By Blogger

lördag 21 december 2013

Dagarna före jul...

Av princip har jag vägrat att äta julmat hemma förrän Lilla Julafton då skinkan ska avsmakas. Allteftersom åren går och förhållandena ändras får man rucka på sina principer på flera plan.
I år stekte jag julköttbullarna redan innan Lucia. Den gravade laxen är färdig idag. Skinkan kommer att bli klar dan-före-dan-före-dan.
Sill ska läggas in eller om, kanske är mer riktigt att säga.
Ärligt talat är det nog 20 år sedan jag la in nån sill alls själv. För att spara tid och ork när barnen var små rationaliserade jag bort det momentet. Sill hade mamma ändå på julbordet och så intressant var det inte att äta just det fler gånger än på julafton. Sen var det nån som inte alls ville ha det, så då var det ingen idé att göra det längre.
Numera är det på tapeten igen och det blir nog en chili/citrus-variant.

I mina köttbullar använder jag enbart kaffe som vätska. Låter det konstigt?
Receptet kommer från min första svärmor, som fick det av sin svärmor Ragnhild. Förlåt mamma, men svärmors köttbullar var godare...
Min teori är att det var vanligare med enbart fläskfärs förr och kaffet tar bort det feta, lite jolmiga i färsen. Detta grundar jag på beredningen av ålekråkan, eller storskraken, som förr fick skjutas här på västkusten. Enligt gamla recept läggs den i kaffe för att dra ur transmaken...

Sillen kommer att bli nåt liknande detta recept: http://www.tasteline.com/Recept/citronmarinerad_chilisill

Jag bör kanske tillägga att jag läser kokböcker och recept notoriskt, men följer dem nästan aldrig! Jag gör som en av mina söner sa när han var liten, "görsomhelst", vilket såklart innebar att han ville göra på sitt sätt...

Hoppas ni har tid för lite frid även under förberedelserna för Dagen.


2 kommentarer:

  1. Jag tänker följa dig och eftersom du är inspirerande tänker jag banne mig försöka att bli lite mer av dig i köket!!

    Tack för att jag funnit dig och att du gärna delade rum med mig på Rasta i Nordea. Det var en god idé då och har visat sig vara god mer än en gång hittills!!
    Kram och fortsätt med görsomhelst.
    Ska prova jag också
    ��

    SvaraRadera