Powered By Blogger

lördag 21 december 2013

Stresshandla?

Nej, vi utgick från att alla andra är idioter (så får man inte säga, men detta är MIN blogg) och då gick det så smidigt, som aldrig förr!
Handlarlista och scanner, så gled vi förbi alla köer.... Skinka, kalkon och "nödvändiga" kolonialvaror införskaffades. Politiskt korrekt? Nej, inte alls. Jag försöker vara PK, men finner det svårt att låta bli..
Min systerson är en källa till eftertanke och jag funderar ganska mycket på hans åsikter.
Har än så länge inga som helst tankar på att bli vegan eller vegetarian.
Dock känner jag en tillfredsställelse i att äta lamm som kommer från vännens frigående flock, istället för att för att köpa nåt som kommer från "gudvetvar".

Nåja.. När handlat klart blev det dags att att fixa till sillen. Den är inte jätteviktig för mig, men för 17 jag har tid att experimentera.

Såhär blev inläggningen:
0,5 dl ättika
1 dl socker
1,5 dl vatten

1 skivad röd chili
1 lime +cest från den och en till
1 tsk korianderfrön
3 lagerblad
5 kryddpepparkorn
1 liten skivad rödlök
1 nypa torkad citrongräs
½ stånd färsk koriander

Jag fångade sillen på Willy's. (jag måste kanske förklara detta med "fångandet"... allt (som av nöden)  ska bärgas till hemmet, fångas eller hämtas för att raffineras där.) Abbas 5-minutare (man får ju vara lojal mot fd arbetsgivare) och allt var klart!
Lagen var stark, men god och jag ser fram mot att smaka på resultatet!

I morgon ska jag göra Jansson. En burk med hel ansjovis från förra året ska rensas och bli sådär bra som den alltid blir efter att ha lagrats ett år.

God natt vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar