Powered By Blogger

måndag 30 december 2013

Eftertankens kranka blekhet...

Så här inför årsskiftet och nya möjligheter är det lätt att se tillbaka på året som gått och fundera på vad som "kunde ha blivit" om inte om hade varit.
Jag konstaterar att jag omgivits av både långt modigare och fegare människor än jag själv. Besviken på mina medmänniskor har jag blivit förr, men kunde inte i min vildaste fantasi tro att vissa kunde sjunka så lågt... Bakslagen har varit många, på olika plan.
Nåja, det som inte dödar en, stärker en. Jag borde kanske vara tacksam?

Det är jag med! Tacksam för de gånger jag träffar barnbarnet, tacksam för resten av min familj och dem som genuint bryr sig om mina familjemedlemmar och mig. Jag tänker inte gå in på detaljer och tror inte på något sätt att min situation är ovanlig eller exceptionell.
Livet eller Murphys lag? That's the question....

Idag blev det en ovanligt god köttfärslimpa, om jag får säga det själv. Den serverades med potatis, en mumsig sås, blomkål och cornichons. Några pyttetomater slank med också.

Köttfärslimpan bestod av:
400 gr nötfärs
1/4 dl ströbröd och 1/2 dl vatten
1/2 riven gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
nästan en msk salt
mycket svartpeppar
hackad färsk chili (stark)
cayenne
1 ägg

I formen gick 2 morötter och ½ lök med för buljongens skull.
Såsen blev precis så underbar som man vill ha den.
Knorrs svampbuljong är en otroligt fin grund till nästan alla såser och jag rekommenderar den varmt!
Grädde och lite crème fraiche, buljongen från limpan, samt portvin (och Maizena-redning) så blev det så mumsigt!

I morgon blir det fylld kalkon och en massa andra goda saker.

Ha en fin kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar