Powered By Blogger

torsdag 29 september 2016

Oledig.

Sista "lediga" dagen på ett tag och den började med frukostmöte på jobbet. Så väldigt ledigt känns det inte då förstås, men vi har ju aldrig tid att diskutera med varandra annars. Sedan gick jag in på Ica och hämtade lite mat. Så oinspirerad och trött att jag inte kunde hitta på något för mannen att laga till i morgon. Jag trodde nämligen att jag jobbar heldag som vanligt, men det blir bara 10-15.

Inte för att det gör något eftersom fredagar brukar vara ganska lugna för mannen, så vi kan hitta på och laga mat tillsammans. Då fiskrätter är min avdelning var jag helt inställd på att laga en sådan idag, istället för att ha fiskfredag, vilket det alltid är när jag är ledig varannan vecka. Inga regler utan undantag, dock. Det gäller att vara flexibel och anpassa sig efter situationen.

Fast om jag ska vara ärlig infann sig inte lusten att stå i köket så jag gjorde det väldigt lätt för mig. Det blev sås över från förra fredagen och även om jag erbjöd vår kära gäst att äta upp den till frukost, så hamnade den i frysen. Idag serveras fisken med räkor istället för med musslor, och pressad potatis med inslag av broccoli, samt lite gröna blad.

Gårdagens mat smakade alldeles utmärkt och på tallriken såg det ut såhär:



Det blev självklart över en hel del av den helstekta kycklingen, vi äter inte upp en sådan själva. Längre, måste jag tillägga. Det fanns en tid då både mannen och jag lätt kunde äta upp en halv per person, fast då kände vi inte varann. Då jobbade jag mycket mer fysiskt än idag och ska jag vara helt uppriktig kunde jag äta upp en hel förpackning Stinas kyckling helt på egen hand.

Men det var länge sedan och vi blir ju äldre, med allt vad det innebär. Inte för att mannen lägger på sig, men det gör jag. Å andra sidan är det ett tecken på att jag trivs och mår bra, det har funnits tider då jag sett anorektisk ut och ändå ätit som en fullvuxen och hårt arbetande karl. För hälsans skull borde jag motionera, såklart. Om det inte vore så himla tråkigt bara!

Och strax är det dags för middag, så...

Ha en fin kväll och fredag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar