Powered By Blogger

måndag 19 september 2016

Zombie.

Tjoho, så var det måndag igen då! Jag gillar ju sådana, vilket inte alla gör, men så är jag inte som de flesta på särskilt många sätt. Och de flesta har inte mitt schema heller. Apropå schemat så tror jag att jag har förstått vad det handlar om när chefen säger att vi bara ska få fyra veckors schema i taget. Unionen motsätter sig inte längre schemaperioder, men det faktum att timmarna ska vara +/- 0 från en period till en annan.

Vissa arbetsgivare vill gärna bolla med timmar över längre tid, så att man kan bemanna upp inför storhelger och annat. Medlemmarna i Sveriges Farmaceuter får ha +/- 8 timmar från en period till en annan och det är förmodligen dit arbetsgivaren vill komma med oss i Unionen också. Åtta timmar är en arbetsdag för de flesta och det är väl bra att ha när det kniper på grund av sjukdom och helger. Därför har jag full förståelse för att apoteket försöker, men det blir ju löjligt att straffa medarbetarna med hemliga scheman, när det är timmarna de vill åt.

Apoteksanställda är oftast fånigt lojala och tillmötesgående, alltså ställer vi alltid upp för både arbetsgivaren och arbetskamraterna. Det faktum att mycket få anställda inom apotek har 40 timmars arbetsvecka gör att ena veckan kan bli närmare 40 timmar medan nästa kanske bara blir 20. Men så länge man inte tycker det är ett problem, tycker jag att det är helt okej. Mitt schema är ju sådant och jag är jättenöjd. Därmed inte sagt att det passar för alla, såklart.

Det ska bli intressant att se hur det blir i slutänden. Det står i alla fall helt klart att arbetsgivaren inte bryter mot avtalet som träder i kraft 3/10 genom att göra ett offentligt schema för alla på apoteket, så länge timmarna stämmer över varje fyraveckorsperiod eller kalendermånad. Får vi inte det blir det inte någon trevlig stämning på jobbet och det kan väl aldrig vara arbetsgivarens mening...?

Igår vaknade vaknade jag av att mannen puttade på mig. Med andra ord hade larmet gått såpass länge att han vaknade och undrade om jag glömt stänga av det. Tittade på klockan och jodå, två minuter hade det varit igång. Visserligen hade jag öronpropp, men bara i ena örat och jag brukar vakna snabbt även med proppar i båda öronen. Då är man trött på riktigt!

Jag blev nästan rädd för mig själv när jag mötte blicken i spegeln. Det såg ut som om jag festat hårt hela natten och bara sovit två timmar. I själva verket var jag spiknykter chaufför och sov åtminstone fem timmar efter mannens gig på Bluesbåten. No Fear Tattoo Rhythm & Blues Revue gjorde det bästa giget jag varit med om, vilket ärligt talat inte är jättemånga, men ändå.

Med tanke på att de aldrig repar förrän speldagen, så är de förbaskat bra. Det är inte för att jag är groupie som jag säger det, jag hör publikens åsikter och det är bara positiva kommentarer. Och det är en fröjd att se hur roligt både bandet och publiken har. Vi hade dessutom turen att få njuta av Robert Tolfs munspelande. Jösses vad den snubben kan lira!

Mannen lagade middag till oss igår och himmel så gott det var! Vi diskuterade vad han hade för val innan vi somnade och trots att jag var som en zombie den morgonen kom jag ihåg att ta fram lammryggen ur frysen innan jag åkte till jobbet. Detta är vad han serverade mig:



Grillat lamm är gudagott och potatisgratäng är alltid smakligt och praktiskt. En matlåda blev det över och den får vi kanske slåss om. Fast vi sysslar inte med sådant. Det är onödigt och slöseri med energi att bråka. Vi har lunchen klar för i morgon i alla fall. Jag gjorde nämligen kålpudding för första gången på säkert 25 år idag. Hade behövt lite mer salt, men annars var den godkänd.



Jag gör hellre kåljox nästa gång. Det är mindre bökigt och godare. Eller det kanske beror på att jag övat mer på den än på kålpudding? Jag har aldrig varit speciellt förtjust i puddingen och det blir mycket mer disk när man gör den, det kan också ha betydelse för mitt motstånd att laga till denna klassiska maträtt. Jag är ju lite lat av mig.

Resten av den här lediga dagen har jag ägnat åt att leta recept och idéer inför en tjejmiddag som går av stapeln på lördag. Jag trodde jag hade bestämt mig för en förrätt, men stötte på problem när jag skulle hitta lämplig dryck till den och vad som är passar till varmrätt. Så jag funderade lite till och har några alternativ som känns bättre. Hinner antagligen ändra mig flera gånger innan fredag, då ska jag handla och förbereda, samt laga middag till vår långväga gäst, men det är ju fredag och enklare...

Ha en god kväll och tisdag! Var rädd om dig och din omgivning också!




5 kommentarer:

  1. Inte är du lat inte och där med basta! Jag använder bara en öronpropp, bråkar inte med maken och inte han med mig, är inte så förtjust i kålpudding ... ja så nu vet du det :-)
    Du kommer säkert på något perfekt till lördag!
    Kram vännen och ha en fin tisdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det blir bara fler och fler likheter! :D
      Kramar tillbaka!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Viktigt att skilja på lat och bekväm! Själv tillhör jag definitivt inte det förstnämnda, men ganska ofta det sistnämnda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller lat, men precis som de flesta en aning bekväm :)

      Radera