Powered By Blogger

onsdag 12 april 2017

Stryk(ar)katt?

Onsdag idag. Vaknade före mannen och bestämde mig omgående för att titta till Compiz. Jag upptäckte igår när han fick sin hjärtmedicin att han var skadad. Han är svullen kring ena ögat och har ett sår som är varigt mellan ögat och örat. Mannen ropades ner från kontoren för inspektion och rengöring av såret. Emedan Compiz har en hjärtsjukdom tar man honom inte till veterinären i "onödan" då det inte går att söva honom för att till exempel sätta dränage. Vilket jag svårligen kan se hur de skulle kunna göra i ansiktet, för den delen.

Så länge han äter med samma (mycket goda) aptit, vill vara ute och sköter sin hygien låter vi honom vara hemma och ta det lugnt. Jag har var ute med honom i förmiddags och konstaterar att han inte alls är intresserad av att avvika från tomten. Så när jag åkte och handlade fick han vara kvar ute och lapa sol. Vi inspekterar honom oavbrutet, han är nog ganska trött på oss, för en gångs skull. Han är ju en riktig gosekatt annars. Mina lår har ständigt små sår efter hans trampande. Vissa ränder går aldrig ur...



Hans är gråa, fast det syns ju inte så tydligt på denna bild. Men han ligger så fint och sover nu, då jag vill inte störa honom. Vi kan förstås bara spekulera i vad som hänt, han kan ju ha fastnat i något och gjort sig illa, men det ligger tyvärr närmare till hands att skylla på en katt som tydligen varit runt och bråkat med andra i området, inklusive vår Mayzan.

Henne fick vi ju ta till veterinären efter ett slagsmål för en tid sedan. I fb-gruppen "Vad händer i Eklanda" läste jag som sagt att en katt, som har haft ett våldsamt "uppförande," nu i helgen blivit omhändertagen av ett katthem i närheten, för att försöka hitta dess ägare. Katten behöver uppenbarligen kastreras, vilket jag tycker alla han- och honkatter ska. Det funkar inte att ha dem ute annars. Inte inne heller, om det rör sig katter utanför. Och det gör det...

Imorgon tar jag med mig alla presenter och åker norrut, till barnbarnen. Mannen, eller framför allt hans kunder, har deadline för veckans orderövergång klockan 14, så det blir svårt att hjälpa dem i bilen, utan dator. Han får städa och förbereda middagen tills jag och sonen som vill hälsa på oss i påskhelgen kommer hem. Typiskt att jag jobbar då, men han tänker stanna ända till måndag så vi hinner nog umgås ordentligt med varandra ändå.

Det var en överraskning att han vill stanna så länge, han har alltid sagt att det räcker med två nätter, så han hinner vara ledig hemma också. Det är i och för sig inte första gången den ungen slår mig med häpnad, men jag blir lika förvånad varje gång, eftersom det inte ligger i hans natur att frångå sina rutiner, utan vill ha det "som vanligt" och förutsägbart.

Därför fick jag inventera kyl och frys extra noggrant för att planera maten inför påsken och komplettera rejält så att vi klarar oss. För den gossen kan äta han och det är inte mycket han inte gillar heller, så det är tacksamt att ha honom som middagsgäst, ur den aspekten åtminstone. Att han närapå äter en ur huset är en helt annan...

Idag fyndade jag i Willys "kort-datum-låda". Två kilo köttfärs åkte in i frysen direkt vid hemkomsten och kambenen stekte jag sakta i ugnen, för att sedan grilla på dem mot slutet, för en fin yta.

Salt, svartpeppar, lökpulver, spiskummin och lite hot sås är allt som behövs på benen.
Stektes sedan långsamt i 125 graders varmluft. 
Bönsallad med vinägrett och focaccia serverade jag till, det kändes lite sommar över den middagen, eller hur? Solen inspirerade till lite lättare middag idag, men fy sjutton så kallt det var ute i blåsten, när man inte har päls vill säga.

Mat av den lite mer värmande sorten var det igår, Då blev det sparade köttbullar som värmdes upp i sin sky, med grädde och reddes av. Eftersom jag med varm hand överlåter lingonburken till mannen, blev det istället pickles på min tallrik.


Syran får man ju på det sättet med och båda är nöjda och glada. Imorgon blir det köttfärssås, också den från frysen. Om mannen anser att den behöver drygas ut för att räcka till oss tre, så kan han ju alltid börja skörda svamp, steka upp den och blanda ner.



Man ser alltså hur det växer under dagen. Ja för allt i världen, över natten också. Jämför kvällens foto med dem i gårdagens inlägg. Visst är det imponerande? Det andra huset med Kungsmussling är dock inte ens i närheten av att komma igång, som det ser ut nu, men det kan ju ändra sig snabbt, det har vi ju lärt oss redan. Och på toaletten kommer det nya små champinjonknoppar i hinken. Jättekul!

Mannen är på audition, hoppas det går bra. De har inte sparkat ut honom än, efter nästan tre timmar, så jag förmodar att han fått godkänt. Annars är det deras förlust, för han är duktig och det säger jag inte för att han är min man. När Dan Hylanders erkänt duktiga musiker är imponerade har jag knappast fel, eller hur? Och frågar man Magnus Lindberg så håller han med mig, det vet jag...

Ha nu en god natt och en riktigt fin påskhelg!
Jag återkommer med nytt inlägg när jag får tid och tillfälle, hoppas vi återses då!





4 kommentarer:

  1. Tack så mycket för påskhälsningen fina du <3
    Självklart önskar vi här er båda en fin påskhelg med en varm kram <3

    SvaraRadera
  2. Hoppas Compiz kryar på sig glömde jag ju skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det vet jag att du gör ändå <3

      Radera