Powered By Blogger

fredag 1 augusti 2014

Äppelkriget. #bloggswe

Förberedelserna inför 100-årskalaset fortsätter. Jag tror inte det är så mycket kvar att göra, egentligen.
I alla fall inte enligt min "att-göra-lista", men jag kan ju ha missat att skriva upp något viktigt på den. Fast det tror jag inte.

Igår fick vi gjort en hel del, inklusive lämna in tavlor för inramning och shoppa kläder till mannen. Tro det eller ej, men jag insisterade på att han skulle ha med en rutig skjorta hem! För dig som inte känner oss så väl, kan jag avslöja att garderoben är full av just rutiga skjortor och ett stående internskämt låter lite såhär:
-Vilken skjorta ska jag ha på mig? Varpå jag svarar "ta en rutig". Då suckar mannen trött och himlar med ögonen. Jag älskar att driva med honom och hans digra skjortsamling, men han tål det...

Vi har jagat blommor och hör och häpna, jag har planterat dem i krukor. Något sådant har jag nog inte gjort sen jag var med i 4H och odlade nässlor. Inte ogräset, utan krukväxten Palettblad som liknar nässlor.
Det står några blommor till och väntar på att bli omskolade, eller vad det heter på fikonspråk, så det kan mycket väl hända att jag gör om det. Mannen kanske låter mig göra detta, utan övervakning denna gången.

Skötseln av växter ligger helt i händerna på mannen. Att vattna är inte min bästa gren. Jag nöjer mig med att plocka bort vissna löv och kvistar, helt enkelt för att jag tycker det är fult att se förfallet, att förhindra detsamma genom att vattna, faller mig aldrig in.

Apropå grenar och växtlighet har vi glatt oss åt att äppleträdet frodas och bär mycket frukt i år. Tills älgen kom på besök och åt upp nästan allt häromdagen. Det hjälpte inte hur vi stampade, skrek och busvisslade åt den. Hon åt och tittade på oss helt lugnt. Inte ens när jag kastade mina tofflor på henne, fattade hon hur ouppfostrat hon betedde sig. När hon var mätt, andades vi ut. Några äpplen blev det över till oss.

Trodde vi, ja! Nästa morgon när mannen gick ut fanns det nästan inga kvar alls. Hon behövde antagligen lite nattamat också. Lite fel känns det när de vilda djuren är så ovilda att de inte reagerar på vare sig svordomar, visslingar och rop eller att man kastar tofflor och plankstumpar i skallen på dem.

Ett desto kärare besök fick vi igår när min faster och kusin kom för att hälsa på och kalasa. Grillad oxfilé och risotto blev det för att fira detta. Väldigt fin present fick vi också. Det ska bli spännande att prova viner från vingårdarna T och hennes man tittat in på. Stort tack!

Nu är det hög tid att fortsätta bocka av sysslorna på min lista. Baka, handla, plantera och klippa gräs. Samt lite allmänt pyssel, förstås.

Ha en fin dag och en härlig helg!
Här ska kalasas, så det blir inget nytt inlägg på ett tag, återkommer med rapport när lugnet lägrat sig och ordningen är återställd. Nåja, allt är relativt...



1 kommentar: