Powered By Blogger

måndag 25 augusti 2014

Soppen är toppen! #bloggswe

Redan måndag, det gick fort! Fast tiden går fort när man har skoj, så det är i sin ordning.
Under helgen har jag och mannen fångat svamp, dock inga trattkantareller. Sopparna stod stundom tätt i backen och förvällt resultat vägde drygt två kilo. Några få kantareller fann vi, men det var övervägande soppar. Jag har aldrig sett så mycket förr. Stora, fina och lättfångade.

Svenneby-soppar

Rensa är ju såååå kul!

Nu har några av mina vänner hört av sig om svampjakt, det ska bli roligt och se om vi hittar några i skogarna häromkring. Jag känner ju inte till trakten så bra, men vad sjutton. Försöker man inte, lär man ju inte hitta nåt alls. Man lär så länge man lever också. Dels att det inte finns några giftiga soppar, dels att allt som är slemmigt inte är dåligt. Missade några godingar, bara därför...

Ikväll är jag ensam hemma eller nåja, ensam tvåbening. Mannen ska gigga. På en måndag och på Malmön, av alla ställen och dagar. Det är väl nån kick-off av nåt slag, gissar jag. Eller idrottsföreningens årsmöte, kanske? Detta innebär att jag står stand-by med korrrv och bröd, när han kommer hem efter jobbet och för övrigt äter vad och när jag vill själv. I princip som vanligt, med andra ord.

Igår åt vi luffarbiff med potatis och svampsås, förstås. Det blev en liten klatt över av den, så jag tror jag ska koka mig lite spaghetti och gratinera lite blomkål att ha till. Inser att jag därmed ofrivilligt faller in i "köttfri måndag-rörelsen" om jag avstår korven, vill säga. Så det gör jag inte. "En korrrv är ju ändå alltid en korrrv" och jag en motvalls käring.

Jag har under helgen även lärt mig att spontanitet och överraskningar är jobbiga grejer. Fast jag tycker att motsatsen verkar framkalla febril verksamhet och kanske till och med prestationsångest helt i onödan. Å andra sidan kan ju inte alla vara som jag, hur skulle det se ut? Nå, det är bara att ta skeden i vacker hand och anpassa sig till situationen. Det är jag bra på, så det ska nog inte bli några större problem.

Har betalt räkningar och rapporterat till a-kassan om min status. Väntar på besked från fackpampen, fortfarande. Ska söka en tjänst i Trollhättan igen, denna gång inne i stan, vilket är bra för dit går tåget. När och om det går. Alldeles säker kan man ju inte vara...

I morgon är det den stora besiktningsdagen, så nästa inlägg kommer senare än dagens. Ha det så bra tills dess och var rädd om dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar