Powered By Blogger

måndag 29 augusti 2016

Köttmåndag.

Så var det måndag igen och jag tycker det är riktigt bra! Ingen inventering och slutade klockan tre på eftermiddagen. Det händer inte ofta, men jag klagar som sagt inte. Tittade in i fiskaffären på vägen hem, men det var inte så upplyftande. Kanske för att det är just måndag, även om det knappast spelar någon större roll längre, men tråkigt (smått) sortiment till för högt pris fortfarande.

Inte för att det gör något, vi hämtade en så fin skinkstek på Lilla Saluhallen i fredags och den får bli måndagsstek istället för söndags-dito. Vi var ute på vift i helgen och kom hem lite för sent för att laga till den igår. Vi viftade inte så mycket egentligen, utan vilade mest hela tiden, det behövde vi båda två. Och jag är glad över att jag är ledig de närmaste dagarna också.

Jag ska gå ut och jaga svamp, om det inte regnar. Kanske får jag med mig mannen ut. Om han vägrar får han städa. Inga lyfter nämligen inte ett finger när vi är borta, det är hopplöst att få tag på en duglig städerska nuförtiden...

Igår när vi ätit mer snabblagad mat än söndagsstek startade mannen TV:n för första gången på flera veckor, med något kortvarigt undantag för OS. Och han letade upp den allra första Star Wars-filmen! Jag anar att det blir en följetong. Det har jag såklart inte ett dugg emot, tvärtom. Jag gillar filmerna, fast tycker att det blev lite krystat med de nyaste som utspelar sig innan de första.

På det viset är jag nog lite fyrkantig, jag vill ha allt i kronologisk ordning om jag får bestämma. Nu blir ju filmerna förvisso i rätt ordning, men händelserna och förklaringarna till varför det blev som det blev kommer fel och det är lite störande. Faktiskt, som Britt-Marie hade sagt, ytterst välmenande och inte alls oartigt.

"Min mormor..."-boken är slut. Och tårarna rann inatt när jag inte kunde sova för åska och andra oljud. Vad gör det när man har en bra bok och nästan ledigt i fyra dagar? Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska fortsätta med. "Poeten" tog också slut i helgen, men Michael Connelly skriver tillräckligt bra för att jag kan tänka mig fortsätta med resten av böckerna. Kronologiskt, förstås...

Vad åt vi då igår, tänker vän av ordning kanske? Laxpasta. Snabbmat när den är som bäst, helt enkelt. Man skaffar ett paket kallrökt lax, hackar ner lite grönsaker som man tycker om och en liten schalottenlök, vilka man fräser i lite smör och kokar ihop med grädde, cf och lite fiskbuljong, samt vitt vin och sherry. Pilla ihop små laxrosor av några skivor och dela resten och vänd ner i såsen.



Plättlätt och snabbt, alltså. Det tar lite längre tid att göra fläskstek, men det blir lika gott. Och det blev matlådor till oss båda två, plus ett litet paket med bara stek att lägga i frysen för kommande behov.



Disken är klar och mannen letar upp nästa film i skrivande stund. Därför avslutar jag här och önskar god kväll, natt och morgondag!

6 kommentarer:

  1. Det ser himla gott ut och det är skönt att läsa att du tar det lugnt ... ibland i alla fall :-)
    Kram vännen och ha en trevlig filmkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men du vet. Ibland är det extremt mycket jobb och däremellan väldigt lite, så jag hinner vila, läsa och titta på film.
      Snart börjar nästa ;)
      Kramar!

      Radera
  2. Rosengädda böckerna av Emma H-nånting
    Samt böckerna om Caroline skrivna av en kille. Trevliga böcker i feelgood genren. Stt avlösa Britt-Marie och momor med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma Hamberg, kanske?
      Jag kollar om jag kan hitta dem, annars frågar jag min bibliotekssyster :)
      Tack för tips!

      Radera
  3. Jan-Philipp Sendkers genombrottsroman Konsten att höra hjärtslag och uppföljaren Hjärtats innersta röst.
    Agnes Ledigs Det vi inte visste var lycka.
    Jojo Moyes Livet efter dig (som finns som film) och uppföljaren Arvet efter dig.
    Världens vackraste man av Lena Ackebo.
    Någon av bok av Karin Brunk Holmqvist, t ex Potensgivarna, Rapsbaggarna.
    Och glöm inte att läsa Ove!
    Annars läser jag mest deckare - tycker du om deckare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, ja! Älskar deckare!
      Tack för tips, jag sparar dem!
      Kram!

      Radera