Powered By Blogger

torsdag 18 augusti 2016

Övervakad och oinspirerad.

Jag börjar få slut på matidéer. Det känns inte bra och är inte likt mig, som du väl vet vid detta laget. Eller handlar det bara om att matlistorna är sorgligt eftersatta och de gamla är glömda? Det är dags att börja om från början och gå varvet runt igen, helst med nya inslag också, förstås. Just nu har vi en hel kyckling, kycklingdetaljer, revben och karré i frysen.

Lammet är nästan slut, mannen grillade den sista racken igår. Det var en trevlig omväxling från sista tidens kyckling- och revbensmiddagar.

Ostkräm och grillad squash, samt sallad med egen pak choi och äpple, selleri och melon.

Nu vill jag ha fisk och skaldjur. De ohemula priserna semestern alltid medför börjar att närma sig rimligare nivåer, men håller sig för nära smärtgränsen fortfarande. När räkorna kostar 300 kronor kilot och kräftorna 500, är det vansinnigt att köpa. Inte prisvärt! Havskatten som kostade runt hundralappen på försommaren är dubbelt så dyr nu, liksom torsk, kolja och kummel.

Jag sitter och väntar på att MAG's deadline för beställningar ska passera så att mannen kan följa med ut och leta föda. Det är han som får bestämma maten idag, i morgon och söndag. På lördag slipper vi tänka alls på det, för då ska vi på kalas i Trollhättan. Det kommer att bli mycket trevligt och gott att äta på Alberts, det vet vi, eftersom vi är något bekanta med av krögarna sedan tidigare.

Sällskapet blir säkerligen lika trevligt även om vi bara känner en av huvudpersonerna personligen. Det är nämligen två 50-åringar och en 80-åring som slår ihop sina födelsedagskalas till ett enda stort. Vi tar bilen dit och åker hem när det passar oss då jag jobbar på söndag igen. Flera av gratulanterna kommer dock att övernatta där och det gör de rätt i, tycker jag.

Det är ju Fallens dagar i helgen också och det lär vara värt att besöka har jag förstått. Kanske vi tar en titt före eller efter kalaset om vädret tillåter, annars får vi satsa på nästa år. Just nu pågår Kulturkalaset i Göteborg, men jag har inte jättestor lust att ge mig in dit, jag är i behov av lugn och ro...

Då är det skönt att hämta förnödenheter till både folk och fä i butiker som är nästan folktomma tidigt en torsdagseftermiddag. Inte fick vi tag på vare sig fisk eller skaldjur, annat än Icas musslor på burk. Jag har tydligen en stående rabatt på det och keso. Visst använder jag ofta musslor i mina fiskrätter och mellanmål behöver jag på jobbet, men det är lite läskigt att vara så kontrollerad, egentligen.

Blir det ingen middag idag, undrar du kanske? Såklart blir det mat idag också. Jag kom på att det fanns en påse Wannamei-räkor (miljöcertifierade) hemma i frysen och en påse med sjögräsnudlar i skafferiet. Det blir således en asiatiskt inspirerad middag och det är ju något helt annat än vad vi ätit på sistone, vilket nog var det viktigaste, att få omväxling.

Ibland fastnar man (jag) i vinkelvolten och då spelar det ingen roll hur många recept jag läser eller vilka erbjudanden det finns i reklambladen. Jag antar att eftersom den älskade mannen är lite för disträ för att planera mat och huvudansvaret därmed faller på mig, blir jag lite trött på att tänka på middagsplaneringen jämt och ständigt, hur märkligt det än låter.

Men vi jobbar på det, så det är ingen ko på isen. Även om jag gärna hade haft en kvarts i frysen. Snart ska vi dock fylla på med lamm. Vi slår till med 1½ i år, vilket var goda vännen G:s utmärkta idé. Hon och hennes make har precis som vi tingat ett lamm de senaste åren och bättre kött har jag sällan skådat, varför det bara är att passa på när tillfälle ges. Två lamm hade måhända varit lite för mycket.

Gissa vad det blir till middag i morgon? Tro det eller ej, men det blir nyanskaffad kyckling, denna gången lårfiléer, som mannen ska servera till pasta. Sådan mat passar också väldigt bra att lägga i lunchlådor, till skillnad från dagens middag. När jag jobbar 10-20 behöver jag varm lunch och middag på kvällen, för trots keso eller liknade vid 17 är jag vrålhungrig när jag kommer hem.

Jag hoppas du har det bra och mår väl? Fortsätt med det om så är fallet, god bättring om det känns sådär. Du vet väl att du är den viktigaste människan i ditt liv, så ta hand om dig, annars kan du inte hjälpa andra!


6 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det där med inspirationen men det gör vi nog alla lite till mans. Tack jag mår bra :-) ... trots A-kassan. Kram vännen och ha en fin fredag trots jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam :)
      Hoppas allt löser sig med a-kassan och att du får en fin fredag du med! Kram!

      Radera
  2. Hahahaaa, du kan nog inte vara värre än jag. Häromdagen irrade jag runt i Konsum efter något till middag och kunde för mitt liv inte komma på en enda sak som kunde lagas och ätas. Det bara gick inte! Till slut ringde jag hem till mannen som fick supporta mig så att jag till slut kom hem med lite mat. Inte klokt ju 😳

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har du jobbat för mycket, det låter inte likt dig. Jag har i alla fall fått för mig att du har järnkoll, jämt! :D

      Radera
  3. Usch ja, matidéer är nästan den värsta biten av hela middagspaketet för en singel. Fastnar så lätt i en handfull förslag som visserligen kan varieras, men trist blir det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är trist att hela tiden behöva vara ensam ansvarig för både idéer och tillagningen. Å andra sidan är det ingen annan som klagar på en ;)

      Radera