Powered By Blogger

onsdag 26 oktober 2016

Ömfoting.

Gräsänka, så därför hade jag lite svårt att somna igår, utan tummen. Ja, mannens alltså. Jag brukar hålla i den när vi somnar. Annars känns det ganska okej att vara själv, för jag trivs med mitt eget sällskap. När jag kört mannen och Göran (en av kunderna) till Landvetter efter middagen igår åkte jag hem och bytte till min mysklänning och kröp upp i soffan med min bok.

Vanligtvis är det mannens plats, men jag behöver läslampan som står i det hörnet. Min fåtölj står mitt i rummet och det finns visserligen taklampa, men den ger inte så bra ljus. Det är ju bara att inse att man blir äldre och skumögd. Därför spanar jag efter en läslampa som har teleskopfunktion, så man kan fästa den i väggen eller ha den stående mellan soffan och min favoritplats utan att vara i vägen.

Den andra soffhörnan är nämligen katternas. I alla fall tills jag eventuellt får överge min lysande lampidé och fräckt byter plats med dem. Men helst vill jag slippa sitta bredvid mannen, det är så obekvämt att konversera någon som sitter intill en, för man vill ju gärna se personen ifråga och slippa nackspärr. I-landsproblem, men ändock...

Jag läste ut en Harry Bosch-bok igår och ville genast fortsätta på nästa. Jag letade som en Toker och nös som Prosit, men upptäckte den inte. Tog med mig mina korsord upp i sängen, men ringde mannen för att säga god natt först. Han var säker på att boken skulle finnas, så jag kollade igenom bokhyllan i morse och där fann jag den ju! Så bra, då slapp jag skaffa en ny bok till en redan överfull bokhylla.

Däremot åkte jag till Frölunda Torg för att leta skor och tofflor. Det verkar inte vara säsong för innetofflor för jag såg då inga, trots att jag var inne i varenda skobutik. Märkligt, är det inte så här års folk börjar frysa om fötterna i golvdraget? Själv har jag tofflor på året om, mina fötter mår bättre då och så når jag upp till köksbänken bättre.

Mina gamla tofflor hade släppt i sömmarna och var allmänt utslitna överallt utom undertill. Jag hittade dem på Wieselgrensplatsen för 3½ år sedan, så de har tjänat mig väl. Skor hittade jag inte heller på Torget. Jag vill, eller snarare måste, ha svarta skor på jobbet. De bör vara i skinn eller annat material som andas. Lider inte av fotsvett, men 10 timmar i samma skor på jobbet?

Du förstår ju att det inte duger med vad som helst. Jag är ömfotad och har extremt känsliga hälsenor och begynnande hallux valgus. Undrar om det är bra med sådana där masaiskor då? MBT-skor är hemskt dyra, så jag måste forska mer om detta. Att de är bra för knä, rygg och hållning vet jag redan, men för en ömfoting som jag?

Jag åkte hemåt med nya blockljus från Lagerhaus. 100% stearin har vi bestämt oss för att använda och det hade de minsann, till ett rimligt pris dessutom. Värmeljus brukar vi hämta på Willy's, de är billigare än både Ikea och Klas i sjön. Stannade till på 421 för att med ljus och lykta leta vidare efter skor och tofflor på Skopunkten, men icke!

Det fanns en butiksmänniska där och när hon hade tagit betalt i kassan försvann hon i på lagret. Jag ställde tillbaka de skor jag ratat och spanade vidare, men när hon kom tillbaka ut i butiken utan att fråga om jag ville ha hjälp lämnade jag den. Sådär gör man inte om man vill sälja något. Därför gick jag ner till Ica och hittade ett par tofflor åtminstone.

Mina nya tofflor 
Jag förväntas infinna mig på jobbet i morgon för vårt gemensamma morgonmöte, så jag fortsätter min jakt på skor efter det. Idag ska jag inte göra någon annan nytta än att tömma diskmaskinen och laga till en middag med färsk pasta, grönkål och rökt lax, vilket kommer ta 5 minuter. Sedan ska jag tända ljus och mysa i min soffhörna med ett glas vin eller två.



Det finns ingen anledning att inte göra det bästa av det man har, eller hur? Jag och katterna klarar oss utmärkt även om det är ovanligt tyst och stilla här hemma nu. Mannen lämnade paddan för att jag skulle kunna ordna vissa saker för honom under tiden han är borta, men glömde stänga av ljudet. Det har jag självklart gjort nu och saknar inte heller ljudet av hans två mobiler som tutar (den ena bokstavligen) och spelar...

Som vår gode vän Peter brukar säga; "Det finns alltid en passande låt" och här får du den. Kanske inte den version du trodde, men den här är inte dum, alls. Nu blir det störsssta möjliga tyssstnad resten av dagen här i Hagen, tror jag. Den bryts troligen enbart av katternas "prat" när det är dags för mat eller att gå ut och det är gott så!

Ha en fantastisk onsdag och må väl vad du än tar dig för, men var rädd om dig!






6 kommentarer:

  1. Själv fick jag köpa tjocka varma halksockor på Classe i väntan på att hitta tofflor som passar mig :-)
    Kram vännen och ha en fin fortsättning på kvällen och naturligtvis även en fin torsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ha såna, det blir för varmt och då måste jag gå barfota :)
      Kram på dig, Kerstin! <3

      Radera
  2. Tipsa mig om du gör några toffelfynd :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johansson skor på Kungsmässan hade lite tofflor framme. Men de från Ica får duga så länge för min del :)
      Och jag fick proffshjälp i nämnda affär idag, så jag kom hem med skor! :)

      Radera
  3. Alltid barfota i Sverige! Här nere får det kalla marmorgolvet mig att ta på sköna innesockor under vinterhalvåret. ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag önskar jag hade trivts barfota, men det funkar dåligt. När jag gifte mig för sista gången var jag dock barfota, liksom mannen och det kändes helt rätt :)

    SvaraRadera