Powered By Blogger

måndag 17 oktober 2016

Sniffare.

När jag kom hem i fredags luktade det inte jättegott. Du vet hur det är, man sniffar och försöker gissa vad som ska serveras, men kan inte avgöra om det är kål eller kokta ägg. Det visade sig att det var kokt ägg. Något annat än en kvast med dill såg jag inte framme, så jag kunde raskt sluta mig till att jag skulle få räkmacka. Det var visst den dagen och mannen kände inte för att laga mat.



Inte mig emot! Det var en redig smörgås och vi blev mätta och belåtna, båda två. Ostarna åkte in i kylen igen. På lördagen gjorde jag samma sniffning i dörren, men möttes då av en helt annorlunda doft. Lite söta, syrliga, kryddiga och väldigt förföriskt doftande aromer nådde mina doftsensorer. Mannen hade sett ett filmklipp i sitt fb-flöde och gjorde slag i saken.

Mexikansk kebab?

Oh, ja! Det får han gärna göra om och vi kom fram till att det borde gå lika bra i grillen. Man skär alltså av köttet (han valde karré) som på en kebabrulle och lägger på ett tortillabröd, på med salsa, hackad lök och koriander. Pressa över lite lime, rulla ihop och njut! En flaska Corona med limeklyfta i passade ypperligt till förstås.

Igår fick jag helstekt kyckling, kall sås och ris. Också jättegott! Och jag har inte behövt diska en enda gång (bara torkat disken), så jag har blivit bortskämd som vanligt när jag jobbar. Vi skulle få vår nya diskmaskin idag, men de ringde från butiken och meddelade att den blivit transportskadad, så om vi inte ville vänta skulle de leverera demo-exemplaret.

Men vi vill hellre ha en maskin som ingen har öppnat och stängt, pillat på inredningen och tryckt på alla knapparna, gud vet hur många gånger. På onsdag kommer den och vi får diska för hand idag med. Jag hade redan bestämt mig för att göra Borsjtj, det blir inte så mycket disk, det är positivt. Å andra sidan bakar jag bröd, men en degskål och -krokar diskar man snabbt av ändå.

Lustigt nog blir det alltså en vegetarisk måndag igen, fast jag vill vara motvalls käring och otrendig. Dock har rödbetorna legat i kylen en stund, så det är dags att använda dem nu. Valnötskärnor får inte heller ligga för länge, därför hackade jag upp ett par nävar sådana och vände ner i bröddegen. Funderar på att kanske riva ner ett par äpplen, men jag vet inte...

Först ska vi dock åka till Sahlgrenska och utreda om mannens näsa är tillräckligt krokig för att de ska räta ut den och därmed underlätta andningen och minska snarkningarna.
Ha en fin dag och var rädd om dig och din omgivning!




2 kommentarer:

  1. Full fart som vanligt! Å inte verkar ni svälta heller :-) synd med maskinen men jag håller tummarna för onsdag då.
    Hoppas det gick bra på Sahlgrenska.
    Ha det fint och var rädd om dig säger jag med en kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast jag gick inte ur sängen före 11 ;)
      Tester gjorda, innan doktorn ska besökas. Tidsbesparande åtgärd, det börjar likna ordning och reda!
      Kram tillbaka vännen!

      Radera