Powered By Blogger

fredag 6 november 2015

Somliga går med trasiga skor... #bloggswe

Det var full fart igår, förutom mötet då. Sedan åkte jag till nästa apotek för att jobba med lager och sådant. Trodde jag! Min kollega T kom till ett stängt och mörkt apotek en halvtimme efter öppning och var ensam farmaceut till halv elva. En dubbelbokning var anledningen till att kollega A missade öppningen och hela tjänstgöringen. Errare humanum est...

Jag hann bärga strömming på lunchrasten, men fick knappt i mig något av den medhavda nudelsoppan. Glömde att ta fram den ur frysen kvällen innan. Fick ta en andra portion som "fika" när energinivån började dala på eftermiddagen. Kvart över sex satt jag i bilen och slapp trängselskatten på hemvägen. Ibland är "ska bara" bra. Det räcker med 22 kronor för att vara på jobbet vid åtta.

Alla nya datum blev således inlagda och nästa vecka kan jag börja med hållbarheten även i Floda. Om jag får några extra timmar, vilket det finns utrymme för på måndag. Förhoppningsvis inga problem med det, huvudsaken är ju att allt blir gjort innan månaden är slut. Men helst förr än senare, förstås. Det finns ju alltid mer att pyssla med...

Nåväl, jag åkte hem med min strömming och blev under tiden varse om att jag måste skaffa nya skor. Det hade regnat och under den lilla promenaden till bilen blev jag våt om fötterna. Attans elände, jag som hade tänkt skjuta på den utgiften ett tag till. Jag behöver egentligen tre par nya skodon. Ett par att ha på jobbet, ett par rejäla stövlar/kängor och ett par som dessa:

Fyra år har vi hängt ihop, nu är det slut...
Har sneglat på Skopunktens utbud när jag hämtat mat på Ica och tror att jag kan utnyttja deras "3 för 2"-erbjudande maximalt. Om jag hittar något lämpligt som passar mina knöliga fötter, vill säga. Jag är en ömfoting och väldigt sparsmakad när det kommer till skor. Därför känns det lite sorgligt och tungt att göra slut med mina kängor på bilden. De har tjänat mig väl och inte sårat mig en enda gång.

Igår kväll satt jag och funderade på vad jag ska laga för mat idag. Absolut noll idéer eller lustar, så jag bläddrade i kokböcker av alla de slag för att väcka upp dem. Från Edward Bloms "Allting gott och alldeles för mycket" till "Den kompletta italienska kokboken" och "Med smaker från Skåne" utan att hitta den rätta "Jaaaa-känslan".

Mycket märkligt, det har aldrig hänt förr tror jag. Visserligen var jag behagligt mätt efter vår sena middag, men det brukar inte hindra mig från att planera för kommande kulinariska upplevelser.

Lingonsylten ligger på mannens tallrik. 
Det slutade med att jag förmodligen gör pizza idag. Om jag inte kommer på något annat när jag hämtar lite förnödenheter om en stund. Skulle detta under inträffa, så är planen att göra flera små pizzor, med olika saker på. En med lök och oliver, en med ostar och chili kanske och en med champinjoner, ruccola och finskinka. Kanske någon till, men det borde räcka tänker jag.

I morgon ska vi åka norrut och träffa bästa L och förhoppningsvis barnbarnen och min dotter. På söndag är det päronmiddag, vilket undanröjer problemet med att planera mat för den dagen, åtminstone. Mannen och jag får ta tiden i bilen på hemvägen till att planera nästa veckas matsedel. Bäst att plocka med schemat med andra ord.

Oregelbundna arbetstider kräver ännu mer planering, då matlådor behövs i olika grader under en vecka. En dag tänkte jag göra borsjtj, då vi har rödbetor i kylen, pasta är alltid gott och tacksamt, fisk på onsdag kanske, då är jag nämligen ledig. Slökoka något någon dag kan vi också göra. Och plötsligt kom jag att tänka på Skomakarlåda, undrar var den idén kom från?

Ha en fin fredag och helg. På återseende!

2 kommentarer:

  1. Vet du är alltid trevligt att komma hit. Trevlig läsning och en sida som är skön för ögat. Vi pratade om det i går maken och jag, hur en trevlig blogg ska vara = enkel och stilren. Toppbetyg till dig!
    Att planera mat är alltid jobbigt för det är det där med fantasi. Jag tror du kommer att få en bra matvecka :-)
    Ha en fin kväll och hälsa maken från mig.
    Kram till dig från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar och bugar för det omdömet! Blir jätteglad att min blogg uppskattas.
      Kram till dig och din make!

      Radera