Powered By Blogger

torsdag 25 februari 2016

Korkat.

Long time no see? Jag har varit ordknapp, dels på grund av trötthet i tisdags, dels för att mannen och jag tagit igen lite förlorad tid. Han har repat ovanligt mycket denna vecka, så det var bara igår han var hemma och lagade middag till mig. Ja, man går ju och blir bortskämd, med mannen arbetande i hemmet. Han är ju alltid "först" hemma och får ta den biten.

I måndags stod jag för soppan, på tisdagen blev det helt enkelt korrrv och bröd. Jag tror att mannen gjorde som jag och "kokte" korven i micron. Blir mindre disk då och går väldans fort. Igår fick jag mycket god middag, med revben, potatis, broccoli och den godaste såsen mannen har gjort någonsin. Jag visste väl att det skulle löna sig till slut, mitt ständiga tjatande om sherry...

Idag slutade jag "tidigt", redan halv sex och åtog mig att skaffa hem nödvändigheter inför helgen. Jo, min helg har börjat nu. Känns som om det var i precis lagom tid också. Har jobbat hårt för att hinna klart det som är ålagts mig. Förra veckan gick jag miste om flera timmar på ena apoteket och det märktes idag. Hållbarhetslistan har väl aldrig tagit så lång tid att ta sig igenom.

Jag körde på som en tok för att bli klar innan jag skulle ta rast, trodde jag. När klockan var halv två var jag lite matt, jag mötte med andra ord mitt Waterloo och fick inse mig besegrad. Glömde bort att äta upp andra halvan av min frukostbulle, det var dumt. I vanliga fall är jag inte beroende av regelbundna, eller mattider överhuvudtaget. Kan det vara åldern?!

Nå, vi ska inte spekulera i det, tycker jag. Fick åka hem i dagsljus för första gången på månader, det var upplyftande för humöret, jämte det faktum att jag hann med att bygga om Förkylning- och Värkmodulen innan jag packade ihop för dagen. Åkte till Gôttebue, som vissa kallar Systembolaget. Väldigt mycket folk där och Ebbot sprang läck. Så kan det gå när inte korken är på!

Åkte till den andra bränsledepån och tankade bilen, innan jag glatt äntrade Willys. Hittade förvisso en massa bra-att-ha-saker, men herrejisses, vad folk det var där. Har de inget hem att vara i?! Lade vantarna på en skaplig laxsida, en majskyckling och, jag skäms nästan att säga det, hamburgare. Men jag tänkte att vi ska ha mr Bob på besök i helgen och det är kul att bygga sin egen burgare.

Det är helt otroligt att det dessutom är billigare att köpa färdiga burgare, än att köpa köttfärsen och forma dem själv. Kom på att jag inte tog med någon gurka hem, med det finns squash och mamma Sivs underbara inlagda gurka, man måste kunna tänka utan för boxen, som de säger. Jalapeno, tomat, lök eller purjo efter tycke och smak, sallad och chilisås finns. Och självklart ost.

Eller så blir det något annat. Det kan ju vara så att Bobs föräldrar också behöver mat innan de åker vidare. Laxen borde mätta oss allihop, kanske även kycklingen. Det beror på vad man gör med den och på tillbehören. Jag är lite sugen på curry, det var länge sen vi hade den sortens kryddning. Dock är det inte alla som uppskattar grön curry, så det är nog bäst att fråga först.

Jag ska påminna mig själv om att aldrig mer hämta mat och annat efter klockan sex en torsdag, i alla fall. Blev så trött att baconet fick ligga kvar i kylen, jag åt blodpuddingen med krösamos istället. Nu sitter jag här och väntar på att mannen ska komma hem. Katterna sover, jag tar ett glas vin och gäspar snart käken ur led.



Borde kanske ta med Pondus upp i sängen och skratta bort den lätta huvudvärken som inte lämnat mig på hela dagen. Jag har ytterst sällan huvudvärk av denna sort, faktiskt inte någon sort alls. Bara om jag är döende i influensan. Nej visst, det är bara män som är nära döden då ju, så dumt av mig!
Å andra sidan är årets influensa alls inget skämt, den är riktigt allvarlig för många, på riktigt.

Håll dig frisk och ta hand om dig på bästa sätt med andra ord.

PS. Ebbot är en ale från Oceanbryggeriet. Mycket gott!

PPS. Första reaboken kostade 10 riksdaler:

Det står 19 på lappen, men på baksidan stod det 10 och jag protesterade inte... 





3 kommentarer:

  1. Du har inte funderat på att det är torsdag och till på köpet lönedag idag ;-)
    Det ser ut som om ni kommer att överleva helgen! Men vilken tur att jag fick veta vem Ebbot är :-) Känner bara till Lundberg annars.
    Kram på dig och ha en fin fredag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jodå! ;)
      Kram och detsamma till dig, vännen!

      Radera
  2. Låter som hektisk dag. Var rädd om dig!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera