Powered By Blogger

lördag 26 september 2015

När man får oväntat besök. #bloggswe

Det blev en fantastiskt trevlig dag igår. Vi träffade min syster utanför Saluhallen och åt lunch på Köttbullekällaren. Bilen hade vi parkerat i närheten av Feskekôrka, varför vi nästan blev tvungna att gå dit, när syster tog bussen hem till Näset. Man blir lycklig bara av att gå in där. Det är nästan enda stället som har hela fiskar i diskarna. Det är så trist med färdigfiléat, i längden.

Vi tog god tid på oss och suckade lystet över humrar, kräftor, uer och hela gösar, torskar, kummel och stora sjok av hälleflundra. Men det var på något vis förutbestämt att vi skulle komma hem med den här godsaken:

Piggvar, jag lovar!

Det var snudd på skamkänsla över den extravagansen, men vi resonerade som så att vi äter spaghetti med köttfärssås ur frysen idag (lördag) för att kompensera lite. Dessutom kan man göra sufflé av resterna. Eftersom vi ätit ganska sen lunch gjorde det inget att middagen också skulle intas sent.
Tiden för tillagningen beräknades till närmare två timmar, nämligen.

När piggvaren åkte in i ugnen utan några andra förberedelser än den som butiken gjort genom att skära bort gälarna, hade vi gott om tid att lata oss. Trodde vi! Fick en fråga av den goda vännen Elinor om vi ville ha nattgäster, vilket vi såklart ville. Så det blev en snabb rastning av snabeldrakarna. Ja, vi har en på var våning...

Det gick ju fort och lätt när vi samarbetade och var klara innan Bob ringde på dörren. De hade med extra potatis, vilket var det enda som behövdes för att vi skulle bli mätta alla fyra för fisken var ju stor nog, som sagt. Så det fanns en mening med att vi valde just den till middagsmat. Pressad potatis, skirat smör och riven pepparrot (som fiskaffären skickade med) serverades till.

Jag behöver väl inte påpeka att det var jättegott? Första gången jag åt piggvar med pepparrot, men det var inte sista gången. Våra mat- och nattgäster åkte i och för sig härifrån med orden "nästa gång vill vi ha slätvar", så vi får väl se... Den skulle jag nog vilja servera med ramslöksmajonnäs.

Vi laddar för kvällens konsert med att göra minsta möjliga nytta. Jag har inte ens bytt från morgonrock än, bara en sån sak. Fast jag ska klä på mig, för jag tänkte inspektera blåbärsbusken. Det har regnat så mycket på sistone, så den har säkerligen många mogna bär nu att plocka in till morgondagens frukost.

Njut av det härliga vädret och var rädd om dig!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar