Powered By Blogger

torsdag 10 september 2015

Skapligt resultat. #bloggswe

En obokad dag till. Känns som semester i det underbara vädret vi har, så jag klagar inte.
Eftersom mitt surdegsexperiment drog ut på tiden igår blev det ytterligare en tvätt- och bakdag idag. Degen hade för lite kraft, så den började inte jäsa förrän framåt kvällen. Därför bestämde jag mig för att låta den stå i köket över natten.

Nu är det klart och denna skapelse blev godare än det ser ut. Mannen och jag tog en smakbit med smör på och jag tycker nog att för att vara första försöket så är jag värd G+ åtminstone.



Jag planerar att göra en ren vetesurdeg för att jämföra smaker och hävkraft med den jag har matat med rågmjöl nu och närmast får betraktas som en hybrid. Skaparlusten ökar för var dag, det är roligt att känna det. Det blir mer omväxling på mina matlistor då. Man fastnar lätt i invanda hjulspår när ovisshet och oro grumlar ens tankar och ens fantasi är inte på topp precis.

Tvätt fanns det kvar att ta hand om, det blir så när man har övernattande gäster. Kärt besvär dock!
Så låt inte det hindra dig från att hälsa på. Tala bara om när du kommer så vi hinner städa bort tvättställningen...

När jag hämtade mat igår tog jag med ett stort paket blandfärs hem. Det ligger vitkål i kylen sedan tidigare och jag tror jag måste göra kåljox idag. Alternativt en köttfärslimpa, det var också länge sen. Nå. jag sitter i solen och funderar på saken. Det kan bli något helt annat till slut. Till exempel löksoppa, för jag tog hem ett stort nät med gul lök igår också.

Hur blev maten igår? Jo det blev en stor kastrull full med godsaker från havet. Ica har mycket goda frysta räkor i lösvikt och jag hittade en förpackning med musslor, bläckfisk och räkor, dessutom. Räkorna duger till katterna, så jag pillade ut allihop och fördelade rättvist till de vrålhungriga djuren. De blir alltid jättehungriga när jag skalar räkor, oavsett hur mycket de nyss har ätit...

"Finräkorna" hamnade i såsen, som jag gjorde på egen fond av skalen, fänkål, lök, chili, morot, selleri, palsternacka, vitt vin och sherry, samt en kvarts tärning fiskbuljong.



Jag gillar ju att ha lite mer tuggmotstånd än själva räkorna och fisken ger, så jag finhackade selleri, morot, palsternacka, schalottenlök, purjo, fänkål och färska champinjoner och fräste dessa i smör innan jag hällde över fond, grädde och cf och smakade av med svartpeppar, ostron- och fisksås.
Det fanns ett par små bitar torskrygg i frysen, vilka jag skar i små kuber och saltade lätt. Sedan var det bara att ösa ner i såsen efter koktid. Såhär blev det till slut serverat:


Gott som bara den! Det blev en lunchlåda och ytterligare en middag till mannen och mig av laddningen. Skönt att ha färdig mat på lut i frysen, speciellt nu när jag vet att vi båda kommer att arbeta det närmaste året. En sådan befrielse att veta det och slippa oroa sig för ekonomin (nåja), rapporter och annat elände.

Jag funderar bara på hur mycket lön jag ska begära och hur många timmar vi kommer att landa på. Minst trettio, men jag vill ju ha fyrtio, såklart. Och behovet av timmar finns, det vet jag och det vet AC också, men RC fattar inte. Så jag hoppas att hon kan övertyga honom om nyttan av att lätta på pengapungen. Långsiktigt är jag övertygad om att det kommer att öka intäkterna.

Servicen är A & O för omsättningen för vilken rörelse som helst. Missnöjda kunder går utan att köpa något alls, när ingen har tid att hjälpa dem, eller ställer de rätta frågorna. Folk är stressade och har tillgång till andra inköpsmöjligheter, så det gäller att behålla dem med omtanke och kunskap som redskap. Att vara lyhörd för önskemål är en annan bra egenskap i driften.

Ha en underbar dag därute och var rädd om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar