Powered By Blogger

fredag 18 september 2015

Man baxnar. #bloggswe

Ofrivilligt ledig dag, men jag klagar inte så mycket för det. Jag är lite sliten, även om förkylningen snart är väck. Och med tanke på att jag faktiskt har jobbat nästan heltid sen december förra året är det inte konstigt. Utan semester och bara några dagar här och där har varit obokade. Jag tror dessutom att ovissheten har tagit ut sin rätt och nu kan jag slappna av lite, då slår den stora tröttheten till.

Jag väljer att se det som att jag får en långhelg nu och laddar för inventering på måndag morgon. Mannen brukar ha det ganska lugnt på fredagar också, så vi ska ut och hämta förnödenheter tillsammans snart. Borde ta fram snabeldraken först, men jag sitter så bra här i min fåtölj och funderar på dagens mat och bläddrar i Allers.

Ja, det är ett korsord där som jag "måste" ha och recepten är för det mesta roliga och inspirerande. Jag blir lite trött på alla bakrecept med säsongens frukter och bär och äpple-teman alldeles för länge, för det är inte roligt att baka. Det hade det kanske varit om mannen och jag var förtjusta i bakverk, men jag finner det synnerligen ointressant om det inte är en kladdkaka eller liknande.

Ibland, ganska sällan, får vi lust på en efterrätt. Lakritspannacotta till exempel. Choklad eller glass funkar också. Eftersom jag måste puffa Bricanyl i förväg om jag ska äta glass drar jag mig ofta för det. Och det är väl tur att jag inte är en bullälskare eller kakmonster, för då hade jag blivit ännu rundare än jag redan är.

Jag hörde en, tyvärr sann, historia om en expedit i en butik med brudklänningar som uttalade sig så plumpt och nedvärderande igår att jag skulle vilja gå dit och hjula upp henne. Dottern till en kollega ska gifta sig och är ute i god tid för att hitta Klänningen för högtiden. Hon förklarade att hon ville ha spetsärmar, för att inte känna sig oklädd i kyrkan. Vad säger expediten då, tror du?

"Är det för att dölja din fläskiga överarmar?" Det varken vill eller kan man tro, men så var det. Dessutom drar hon till med att i en snorkig ton säga "Vi har inte så stora storlekar". Den expediten, för jag kan inte tänka mig att det var ägaren av butiken, ska bort! Långt bort! Och aldrig någonsin få jobba i en klädaffär igen, när hon uttrycker sig så kränkande och korkat.

En blivande brud, lycklig för det som komma skall, ska inte behöva höra något sådant oavsett om hon är överviktig eller tunnare än en sticka. Man hjälper till och tar mått och gör sitt bästa för kunden, kanske hänvisar till en annan modell som liknar den utvalda och erbjuder anpassningar om det behövs. När möjligheterna att själv hjälpa till är uttömda, hänvisar man till en annan butik.

Hur svårt kan det vara? En brudklänning kostar minst 5000 och kan landa på hur mycket som helst. Det är en betydande utgift i sammanhanget och ska väljas med omsorg. Jag trodde det var därför det finns speciella butiker, med extra duktiga expediter som kan lotsa en rätt. Det trodde ju kollegans dotter och så blir hon så illa bemött. Skamligt!

Eftersom jag inte säkert vet vilken butik det är fråga om kan jag inte namnge den, annars hade jag gjort det, var så säker. Den upprörda modern kommer att göra sitt, det är jag övertygad om. Jag avrådde henne dock från att uppsöka butiken personligen. Har en känsla av att det skulle gå illa då. Det är inte okej att uttala sig om andras vikt eller utseende. Vart är vi på väg?

Vett och sans verkar vara något folk inte har längre. Hänsyn och diplomati, likaså. Hörnstenarna för serviceyrkena, liksom. Vill butikerna inte längre tjäna några pengar? Jag vet själv hur viktigt det är att ha fingertoppskänsla och vara diplomatisk, för att kunderna ska komma tillbaka och sprida ett gott rykte till andra. Tyvärr är det många som inte förstår vikten av detta...

Det blir ceviche på tonfisk till förrätt idag.

Lånad bild från Ica-kuriren

Varmrätten är inte klar än, men kyckling är jag lite sugen på. Vi får se vad vi får med oss hem. Mannen verkar vara redo att åka, bäst jag klär om och skriver ner vad vi behöver hämta.

Ha en fin dag och inledning på helgen.
Låt ingen tala nedvärderande till dig, ta striden och stå upp för dig själv, i alla lägen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar