Powered By Blogger

söndag 27 september 2015

Söndagsstek. #bloggswe

Räkenskapens dag, inte så upplyftande, men det är vackert väder och så har jag pratat med bästa Lotta, så det är väl synd att klaga. Jag går in och tar hand om tvätten och bloggen medan mannen sliter med gräset som vuxit högt och det lär ta en stund. Det är så blött i marken att jag tar på mig stövlarna för att hämta fallfrukt. Några äpplen sitter kvar, än så länge...


Får hämta ner dem med krattan, innan älgarna gör det. Rådjuren har tagit resten. Sånt är livet, det är inte hela världen, men just dessa äpplen tål jag att äta som de är. Killar bara lite i svalget...

Vilken härlig musikkväll vi fick uppleva igår! Maddox Street inledde konserten och det unga bandet kan nog gå långt om jag får säga vad jag tror, och det får jag. De finns på YouTube om du vill lyssna på dem. Jag gillar deras stil, även om vissa låtar kanske var en aning för långa.

Nästa gäng är lite mer rutinerade om man säger så. Ebbot har ju varit med ett tag, liksom våra goda vänner Tommy och Stephen Sahlin. Jag är bara flyktigt bekant med Daniel Gibson, Sebastian Sandberg och Gunnar Frick, men går i god för deras enorma musikalitet. Jag har närvarat på ett antal spelningar och det är alltid en upplevelse.

Denna missade jag dock på grund av omständigheter jag aldrig kommer att förlåta min dåvarande RC för. Det var magiskt och det var många i publiken som hade tårar i ögonen under konserten i Hagakyrkan. Jag påstod felaktigt i ett tidigare inlägg att Elinor Sahlin skulle vara med igår, det var bara något jag förmodade och önskade, för hon har en fantastisk röst. (Kolla in del 2 i länken!)

Det var som sagt en trevlig kväll med en något märklig musikalisk kombination av Johnny Cash och Pink Floyd, men den funkade!


Jag hoppas att det blir fler sådana konserter, så heja Kulturella Byrån!

Mannen ska åka bort några dagar, så det blir jag och katterna ett tag. Det känns konstigt att komma hem och prata med dem bara. Jag har ju vant mig vid att han är hemma, både när jag åker och kommer hem. Men jag ska nog klara det denna gången också, jag trivs ju fint med att vara själv.
Vi håller oss uppdaterade på andra sätt.

Idag ska det bli Dansk ribbestek igen. En favorit i repris, alltså. Det var så himla gott förra gången och som av en händelse hade vi en bit fläsk i frysen. Tanken var att den skulle grillas, men det blev aldrig av. Och när jag igår funderade på vad som skulle kunna bli en lämplig söndagsmiddag hittade jag denna längst ner i frysen.



Potatis, ärtor, morötter och sås ska vi ha till. Blir det något över skaffar jag en burk röd- eller surkål och har till någon dag. Åh, jösses så gott det är!

Nu är det dags att köra in steken med svålen väl skårad och nedåt med vatten i formen ungefär en timme, innan det är dags att vända på den, hälla av det mesta vattnet, salta väl samt se till att svålen blir sådär knaprig och oemotståndlig. Sammanlagt nästan två timmar, tippar jag.

Ha en fin söndag fortsättningsvis och njut av värmen i solen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar