Powered By Blogger

onsdag 16 september 2015

Puffa lagom, va? #bloggswe

Plötsligt händer det. Till och med jag blir förkyld, fast jag trodde jag blivit impregnerad och immun mot sådant. Det är länge sen jag var sjuk i alla fall. I måndags kväll nös jag tre gånger och sedan var det klippt. Hur näsan kan rinna och vara helt täppt samtidigt är för mig ett mysterium. Eftersom jag inte hade en enda förvarning om vad som komma skulle, fanns det ingen nässpray hemma.

Sömnen blev därefter som du förstår, men jag åkte till jobbet och medicinerade mig och jobbade hela dagen. Så länge jag inte hostar eller har feber gör jag det. Jag kan i och för sig tycka att jag har lite tur i oturen, som är obokad idag. Tänker passa på att vila och bli frisk innan helgen. Gärna innan förstås, jag är obokad på fredag, nämligen.

Det är ändå av största vikt att jag är frisk i helgen, för på lördag ska vi hem till goda vänner och umgås med några av de härligaste människor jag vet och det vill jag inte missa för allt smör i Småland. Sinupret, Nasoferm och Naproxen är, jämte min astmamedicin, mina bästa vänner just nu. Blir jag förkyld ökar jag dosen på Giona, vilket innebär att den är tredubbel nu...

Ja, jag får ju öka den för att allergisäsongen långt ifrån är över för min del än. Det är lite intressant att folk höjer på ögonbrynen när de får veta att jag är astmatiker. Som om det förväntas av en att hosta, väsa och knappt orka ta sig fram för egen maskin, utan att bli andfådd. Visst, många har större besvär än jag, men skulle nog behöva en ny läkemedelsgenomgång och kanske få nya mediciner.

Jag möter varje vecka minst en människa som inte ens vet att dosen ska höjas vid förkylning eller allergi. Nähä?! Joho, för det säger inte doktorn till dem och sedan frågar de inte farmaceuten om någonting alls, när de hämtar ut sin medicin. De flesta får frågan om de vet hur medicinen ska användas och svarar "ja". Det vill säga, en puff morgon och kväll som doktorn sa.

Det är underhållsdosen, ja. Men den räcker inte om du blir allergisk under exempelvis björkpollensäsongen eller drar på dig en kraftig förkylning. Är luftrören känsliga tillförne, blir de extra utsatta vid sådana tillfällen. Rök, avgaser och parfymer är också sådant som påverkar. Själv kan jag reagera våldsamt på vissa parfymer, tack och lov inte alla, samt cigarettrök.

Mannen är rökare, än så länge i alla fall, men går alltid ut. Det var ett krav för att att jag skulle flytta in med honom. Då hade jag inte astma, eller jag visste inte om det än, åtminstone. I samma stund jag bad honom sluta puffa under köksfläkten gjorde han det och fuskade inte ens när jag inte var där. Det tycker jag var fint. Win-win situation dessutom, för han har dragit ner rejält sen dess.

På antalet cigaretter, alltså... Det är inte så kul att stå ute i regn och rusk, minusgrader och snöstorm, därför kommer han in igen nästan innan han stängt dörren bakom sig. Så tänk på detta; rök inte inomhus, använd parfym med måtta, dränk inte in dig när du ska åka kommunalt, när du ska till affären, apoteket, biblioteket, operan och andra offentliga platser.

Du känner inte doften efter en stund, så funkar doftreceptorerna nämligen, annars skulle de bli utmattade och dö fortare än nya tillkommer. Jämför med känseln på huden. Om receptorerna inte skulle ställa om till "påklätt läge" när du tagit på dig tröjan, skulle du vara påtagligt medveten om den där tröjan precis hela tiden och knappt kunna koncentrera dig på något annat.

Näsan är likadan, efter en stund i en fabrik som luktar sill (vilket inte är den behagligaste doften precis) anpassar den sig och du uppfattar inte lukten som lika besvärande eller påtaglig längre. Samma sak i ett reningsverk, först vill man nästan kräkas av stanken, sen går det ganska bra att uppehålla sig där. Receptorerna går ner i "sleeping mode", kan man säga.

Jag har alltid med mig Bricanyl som en livlina om jag råkar ut för något som gör att luftrören blir smalare än sugrör. De gånger jag har använt den luftrörsvidgande medicinen har nästan uteslutande berott på att någon öst på med rakvatten, parfym eller andra starkt doftande preparat. Damm några gånger och rök ganska sällan, det gäller att placera sig rätt i vinden bara.

Om inte rökförbudet på restauranger och liknande trätt i kraft, hade vi varit många som varit tvungna att avstå att gå ut. Betänk hur många det är som tvingas stanna hemma på grund av parfym. Avstå den sista parfympuffen och lämna flaskan hemma nästa gång du går ut, så kanske jag och många med mig slipper puffa medicin som gör oss darriga för att kunna stanna kvar i samma lokal som du.

Håll för näsan och försök få i dig tillräckligt med luft genom ett sugrör, så får du en uppfattning om vad vi med astma känner det när vi vill äta en romantisk middag med kärestan på en mysig restaurang och bordsgrannen tappade parfymflaskan i hela dekolletaget eller rakvattnet hamnade över magen också. Jag hoppas och tror att de flesta förstår och tänker efter innan nästa parfympuff.

Idag ska jag laga mat. Så sjuk är jag inte att jag överlämnar köket till mannen när jag är hemma.
Det blir något med kassler och ris, tror jag. Saffran och spenat för färgens skull, kanske? Och tomater, förstås! Plockar in nya varje dag och plantan blommar fortfarande. Squash kan jag också använda, kom jag på. Det är roligt och gott med egenodlat.

Ha en fin dag och var rädd om dig och dina medmänniskor!


PS. Bild på våra skördade grödor:

Varierande former







2 kommentarer:

  1. Bra om astma! Har astmatiker i familjen.
    Kan receptorerna balla ur så de slår på "påklätt läge" i fel läge, så att säga....? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan de. Extremt obehagligt lär det vara, tror det finns något syndrom som heter något man aldrig minns. Sen är det ju inte bra om de är "av" heller, vilket också förekommer.

      Radera