Powered By Blogger

torsdag 6 februari 2014

Handlardag.

Ja, idag är det dags! Behöver fylla på basförrådet och säkra helgens kulinariska utsvävningar.
Till och med strösockret är slut! Fast det är första gången på minst två år och förmodligen ännu längre, sen det hämtades hem till detta hushållet. "Sötebröd" nyttjas ytterst sällan och knäck gör jag bara en gång om året. En nypa socker i tomatsåsen då och då såklart, men annars ganska onödigt.

Men på lördag kan det tänkas bli en dessert, då jag planerar en "riktig" födelsedagsmiddag till mannen, en vecka för sent. Förra helgen var det lite annat som fick gå före.
Inte så att han klagar för det, tvärtom anser han inte att det finns nåt att fira. Då säger jag att han har lite otur när han tänker...

Maten idag behöver lite speciella tillsatser och det ska bli spännande att göra asiatisk nudelsallad till laxen som ska paneras med sesamfrö. Färsk koriander är ett måste till salladen, sen får jag se vad jag hittar på. Jag har i vanlig ordning läst en massa recept och gör väl som jag brukar, dvs "somhelst", som sonen sa när han var liten.



Sherryn är slut, så jag får ta vägen om "Gôttebue" som den käre fadern kallar det, med.
Det har förhoppningsvis inte gått någon förbi hur ofta jag har en skvätt i maten. Förhöjer smaken på nästan allt. Rekommenderar alla att ha en flaska stående i kylen! Till såser, soppor, grytor med fisk eller skaldjur, men även kyckling och fläskkött.
"Vin i maten, vin till kocken" går inte att översätta till sherrybruket. Det smakar faktiskt inget vidare att dricka som det är! Märkligt...

För övrigt är det tyst från fack-pampen. Dags för en påtryckning, igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar