Powered By Blogger

söndag 9 februari 2014

Slapparsöndag.

Efter gårdagens utsvävningar i köket blir det lite enklare mat idag. Jag ska göra en liten lasagne. Hur man nu gör det?
Jag har alltid lagat mycket mat, när jag "ändå håller på". Dels för att det är mer ekonomiskt och mycket blir godare; dels för att familjen tidvis varit stor och när jag var dagmamma var det ju ett måste.
Matlådor har alltid behövts mer eller mindre, men inte för tillfället.
Frysen är full med lådor och det finns inga lediga kvar i skåpet, så jag måste sansa mig!

Jag gillar maträtter som serveras i en form. Diska är tråkigt, nämligen... Man slipper ju inte disk av kastruller och pannor när man gör lasagne, men det blir inte så mycket att ta hand om efter maten är uppäten, åtminstone.
Föredrar att sjunka ner i fåtöljen efteråt och bara vara. Om inte katten ockuperat den, då blir det soffan för min del...

Jag fattar inte varför han (katten Compiz, alltså) måste ligga i "min" fåtölj numera. Innan jag gjorde den till min låg han minsann inte där! Det kan bero på att jag lagt en pläd i den, men det ligger ju en likadan i soffan.
Om jag sitter framåtlutad i fåtöljen som nu till exempel och bloggar, knör han sig ner bakom och börjar "boa". Kort sagt, han tränger ut mig på kanten tills jag ger upp och flyttar till soffan...
Jag är antagligen för mesig mot dem, men lite respekt har de för mig. Numera är det nämligen förbjudet att hoppa upp på bord och bänkar; det är bara Lilla Röd som trotsigt gör det då och då, men det räcker att jag höjer rösten en aning, så hoppar hon ner illa kvickt igen.

Visst är det märkligt att man, oavsett djurart, har sina favoritplatser i ett rum eller en möbel? När jag tänker efter har jag sett till att ha samma plats vid matbordet som vuxen, som jag hade som barn. Det har ibland varit en annan plats av uppenbart praktiska skäl, men när omständigheterna ändrats har jag arrangerat om hela upplägget.
Vanemänniska? Javisst!

Nej, nu ska jag väl börja med såserna till lasagnen. Även om jag anser att köttfärssås är snabbmat blir den godast om den får puttra länge, länge...

Ha en god söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar