Powered By Blogger

söndag 19 juli 2015

Onsdagsbarn. #bloggswe

Filmen vi såg igår var riktigt bra. "The Missing" heter den, om någon är sugen på att se Tommy Lee Jones och Cate Blanchett i vilda västern. Efter filmen hamnade vi i musikträsket, så vi kom i säng ganska sent. Inte för att det gör något, det är ju inget vidare väder idag. Vi bestämde oss för att strunta i utflykten till fallen i Trollhättan och stanna hemma och gotta oss istället.

Mannen ordnade frunch och jag ska laga middag senare. Det blir torskrygg idag. Funderar på att rimma den lätt innan tillagningen. Tror bestämt att jag ska ta fram några räkor och koka ihop en fond också. Såsen blir så väldigt mycket godare då. Jag använder, förutom räkskalen då, morot, lök, selleri, palsternacka, lite chili och lagerblad. Fänkål om jag har det hemma, vilket är fallet idag.

Katterna lär bli glada, de älskar räkor. Compiz har ingen botten, medan Mayzan är nöjd efter fyra stycken. Ger man Compiz mer än sju så kräks han bara, så jag räknar noga. Det gäller att skala snabbt också, för annars får man känna på klorna. Fast bara om man har byxor, han så väldigt omtänksam.
Har jag bara ben sätter han klorna i snickerierna vilket har samma effekt. Han är smart, också.

Mannen har återvänt till sin bok och det ska jag med göra. PeKå Englunds "Född på en söndag" är min nyss hemkomna bok. Den är obehaglig i sin beskrivning av en liten pojkes uppväxt med en synnerligt labil mamma. Längre än så har jag inte kommit, men den lär vara både underhållande och spännande längre fram, i alla fall enligt recensionerna. Jag återkommer i ämnet.

Själv är jag född på en onsdag, två av mina barn på lördag och ett på en måndag. Märkligt nog visar det sig att även mannen är född på en onsdag, när jag kollade härDet är kanske därför vi är så lika?
"Onsdagsbarn: Är intelligent och läraktig, men även för snäll för sitt eget bästa. Onsdagsbarn får lida ont. Den som är född på en onsdag har i regel snabb uppfattningsförmåga, men kan ofta vara självsvåldig". 

Obehagligt träffande. Ifall du vill kolla upp om det som sägs om dig, beroende på vilken veckodag du är född stämmer, gör du det här. Mina barn är inte födda de "vanligaste" dagarna, det var intressant. Fast när jag tänker efter, så var vi få på BB första gången, en måndag. Överbelagt de två andra gångerna, men många åkte hem under helgen, så det blev lugnare, trots allt. 

Ha en fin söndag och ta hand om dig!



2 kommentarer:

  1. Här är en som gör saker och ting ordentligt! Eller vad sägs om mors dag+pingstdagen+söndag? Och oj, så fantastisk jag är om man ska tro ramsorna på länken du hade! Oj, oj, oj.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Helt suveränt snyggt tajmat, ju! :)

      Radera