Powered By Blogger

lördag 11 juli 2015

Fånga solen. #bloggswe

Någon kanske märkte att jag tog en bloggsemester igår. Jag var så himla trött att nästan hela energin gick åt till att laga och äta middagen, samt bara vara. Fick en förfrågan om att jobba idag, men där var det tvärstopp! Jobbade förra lördagen och kommande, det får räcka. Maten blev en ny komposition av spätta, räkor och sambal oelek. Inte oävet alls, om jag får säga det själv.


Idag har jag sannerligen inte gjort många knop. Vaknade 8.20 och det kändes sådär fint när solen sken från en klarblå himmel. Mannen undrade vad som farit i mig och jag svarade nåt om att "fånga dagen" och få lite sol på kroppen. Han såg ut som om jag vore ett ufo, vilket min son förvisso ofta har påstått att jag är, men tog mig tydligen på orden, ty han målade garagegaveln på förmiddagen.

Jag hämtade mat, för en grillning måste det ju bli denna underbara sommardag. I rena glädjeyran slog jag till och komponerade en ny drink åt oss. Enligt mannen är jag rätt bra på det och jag tycker det är roligt att kombinera smaker så skred jag till verket och resultatet ser du här:

Frusen mango (så slipper man späda ut med så mycket is), lika delar Havana Club och Myntonad (Brämhults), en skvätt Rose's Lime och tonic. Mynta- och citronmeliss, samt ananas som dekoration. Funkar alldeles utmärkt i värmen!

När mannen målat färdigt satt vi i solgasset och avnjöt dessa, tills det var dags att laga själva middagen, som för dagen bestod av kycklingklubbor, potatisspett och tre guckor, eller röror då.

här tänkte jag visa bilderna, men mobilen behagar osynka

För övrigt var alla lyckade, men vitlökskrämen var en hit! Jag är numera inte är glad i vitlök, som då i ungdomen när jag och bäste vännen/svågern vitlöksmarinerade vitlök och åt som godis, men uppskattade den mycket. Tiderna och smakerna förändras, liksom människorna. Själv blir jag mer och mer medveten om vad jag mår bra av, både när det gäller att äta och göra.

Jag får alltså återkomma med bilder och beskrivningar. Toum, det vill säga vitlökskrämen, kan du se här hur man gör. Med den mindre mängden vitlök är den säkert ypperlig till grillad tonfisk eller svärdfisk också. Och till grillade rotsaker. Näst intill till vad som helst, med andra ord... Fast inte för ofta. Det säger min kropp att den inte vill. Den vill ha mer fisk och grönsaker.

Jag ger upp försöken att lägga upp fler bilder och återkommer vid ett senare tillfälle.
Ha en fortsatt trevlig kväll och var rädd om dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar