Powered By Blogger

torsdag 5 juni 2014

Idylliskt och pittoreskt. #Blogg100

097.
Sådärja! Enligt schema skulle jag börja jobba den 23:e, men det blir den 19:e. Fick nyss ett sms från RC om jag kunde hoppa in. Klart jag kan!
Någon nämnde ketchupeffekten häromdagen och jag tackar och tar emot om så är fallet.

Har varit synnerligt effektiv idag. Pratat med polisen och banken, fixat blanketter, laddat tvättmaskinen och ätit frukost. Otroligt.
Jag ska ta fram dammsugaren och städa, det har inte blivit gjort på ett tag och det syns. Förra veckan var jag sjuk, och sen har jag inte varit hemma så mycket.

Dessutom blev mannen sjuk och har varit tvungen att vila. Helt återställd är varken han eller jag, men förhoppningsvis kommer vi igång med altanen i helgen. Eventuellt tar vi byggmästarn med på en utflykt på lördag kväll, självklart en muta, men det är väl så man gör?
Nä, det är ju grannkommunen som är känd för sina mutaffärer, nu hade jag visst lite otur när jag tänkte...

Mölndal som kommun är en av de bästa i landet, stod det att läsa nyligen och jag är benägen att hålla med. Sommartid är det en av de "blommigaste" ställen jag sett. Alltid vackra rabatter, rondeller och parker. Många evenemang och kulturen blommar, köpmännen fixar och trixar i centrum och det är ordning och reda.
Ibland tar sig ordningen lite märkliga uttryck, som i fallet med romerna, men jag tänker inte gå in på det.

Området mannen och jag bor i är ett av de bästa. Det känns som "på landet" med Änggårdsbergen och skogen inpå knuten. Ridhuset i närheten har välmotionerade invånare, det är en strid ström av hästar i spåren precis utanför. Cyklister och joggare tar sig fram på samma vägar och man (jag) tycker det är roligt att se dem, mer eller mindre vinglande och flåsande. Skulle aldrig komma på tanken att göra dem sällskap, dock.

Det är nära till affärerna och det är på det hela taget en liten idyll. Inget bus om nätterna och man känner inte av storstadens närhet, på det negativa sättet. På en halvtimme kan man vara mitt i myllret på Avenyn eller Linné, om man av någon anledning skulle känna ett plötsligt behov av att knô med folk eller delta i något annat typiskt Göteborgskt.

Enda nackdelen är att det inte är nära havet. Närmsta badplats är Askimsbadet, dryga milen bort. Inte någon jättedistans, men jag är ju Bovallit och uppvuxen i havet.
På 3 minuter med cykeln var man på Badholmarna, när jag var liten. Precis lagom!
Numera tar det 10-15 minuter att gå till en av Sveriges bästa badplatser från lägenheten.

Samhället är det lugnaste på hela Bästkusten och kan bara beskrivas som pittoreskt. En Ica-affär, Bryggcaféet, en kombinerad pizzeria/bageri samt ett gatukök/pizzeria är det som finns på sommaren. Bussar går till Hunnebostrand, Smögen och Kungshamn om man vill ha mer liv och rörelse. Tar en halvtimme, ungefär. Fast det är inte ofta de bofasta åker dit. För mycket bus och skrän...

Om man kunde slå ihop Eklanda och Bovall hade det varit idealiskt!

Ha en fin dag och ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar