Powered By Blogger

fredag 6 juni 2014

Sufflésuccé; så gör man för att lyckas! #Blogg100

098.
Mannen fixar brunch idag. Jag får lära mig att dela med mig av köket, eftersom jag inte kommer hem förrän halv sju om kvällarna, när jag börjar jobba igen.
Om det var nån som trodde att han inte kan laga mat, vill jag bestämt dementera här och nu. Innan jag blev arbetslös lagade han mat varenda dag (utom på helgerna) för han slutar tidigare än jag. God mat gör han!

Just nu önskar jag att det slutar regna, för vi ska hämta saker till altanbygget. Det måste inte vara stekande sol under tiden, men för alla Nationaldagsfirare kan jag göra ett undantag.
Vis av gårdagens misslyckade grillförsök har jag bestämt att det blir fisksufflé och räkstuvning till middag ikväll. Det är gott och enklare än man tror.

Man måste smörja suffléformen ordentligt ända upp; man kluttar i äggvitorna och blandar om lite slarvigt, sen är det helt okej att öppna ugnsluckan under tiden, men inte att drämma igen den. Man låter gästen vänta på sufflén, inte tvärtom och man börjar alltid i mitten, annars sjunker den ihop och ser tråkig ut. Räkstuvning, eller -sås eller skirat smör är en smaksak och beror lite på hur hungrig man kan tänkas vara. Sallad är alltid trevligt att ha till, då fisk inte bjuder nåt vidare tuggmotstånd.

Jag bjuder på ett vintips till skaldjur: Leth Duett. Friskt och gott vin från Österrike, med liten sötma eller snarare fruktighet som gifter sig fint med det salta. Kostar 75 riksdaler på Bolaget och är ett fynd, tycker jag.

Ibland, när jag kommer ihåg det, tar jag ett kort på viner som jag gillar. Framför allt nya bekantskaper, för namnen glömmer jag snabbt, medan smakminnet är mycket bättre. Det är kul att testa nytt, men då vill jag gärna få råd av personalen. Drycken till maten kostar en del och jag vill inte köpa grisen i säcken och förstöra hela måltiden.

Jag tycker jag börjar få kläm på detta med vilka egenskaper som passar till vilken mat, vilket gör det ännu roligare med hela matlagningsgrejen. Är ingen öldrickare, för att jag mår inte så bra av kolsyrade drycker, men tycker om smakerna. Speciellt nu, när det finns så många nya sorter att välja bland. Börjar bli ganska bra på att välja rätt till maten där med. Mannen har sagt det och jag märker det själv.

Fantastiskt bra att ha en god vän i branschen, som gärna delar med sig av sina kunskaper! Jag hade turen att få vara med på ett kalas med vinprovning, hemma hos honom för en tid sen. Hur man ska tänka och kombinera smakerna och sedan välja utifrån sin personliga smak. Allt vitt vin passar inte till räkor, om man säger så...

Nu ska vi handla! Plintar till altanen, inga "pintar" idag...
Ha det bra och glad nationaldag på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar