Powered By Blogger

fredag 18 mars 2016

I mannens kalsonger...

Om jag var trött i onsdags är det inget mot vad jag är nu. Fem dryga dagar är gjorda, i morgon blir det jobb 9.30-15.15. "Utan streck", det vill säga utan rast för vare sig mig eller kollegan M. Sådant är tydligen avtalet, vilket "ömsesidigt ingåtts mellan parterna". Fast det är ingen som jobbar där nu som har varit med om den överenskommelsen och ingen, utom möjligen jag, gillar det.

Jag är ju, vilket du har förstått om du följt mig ett tag, eller du som känner mig privat är väl medveten om, ganska glad för att få göra mina timmar på kortast möjliga tid. Rast och sådant är jag inte så intresserad av och är jag på jobbet så ska det vara värt kostnaden att ta sig dit och hem. De som bor på orten är helt förståeligt av en annan åsikt och det respekterar jag.

När jag låst och släckt på skärtorsdag har jag jobbat 10 av 11 dagar. Nästan som på den "gamla goda" Nordbytiden. Sedan har jag långledigt och det är bara två arbetsdagar kvar med mina sköna och goa kollegor. Fy så jobbigt det kommer att kännas. Att säga hejdå till alla, alltså. Tur jag har en hållbarhetslista att koncentrera mig på med Cecilia och vattenfast mascara...

Innan jag åker till jobbet i morgon ska torktumlaren flyttas ner på golvet, så att mannen kan städa där tvättmaskinsvraket stått och samlat damm. Gode vännen L kommer och ordnar med elbiten, för nya maskiner har vanlig kontakt medan den gamla gått på trefas rakt in i väggen. Och skarvsladdar är uteslutet, dels för att de är fula, men mest för att det är säkrare utan.

Badrummet kommer att kännas mycket större utan torktumlare i stapel med tvättmaskinen. Det är tydligt redan nu, med torkskåpet borta. Sociala medier är fantastiskt. Jag la ut skåpet "på annons" dels på Google+ och FB i söndags. En FB-vän, som vi faktiskt aldrig träffat förut IRL, meddelade att han var intresserad och vi kom överens om att träffas på tisdagen. Han hade släpet med sig när han kom...

Perfekt! På måndag kommer den nya maskinen och blir inburen och den gamla bortfraktad. Halleluja! Mina kalsonger har tagit slut, för det tvättas inte så ofta här och jag har inte så många. Alltså hade jag samlat ihop till 2-3 tvättar och då väljer den gamle trotjänaren att kortsluta. Således använder jag mannens boxershorts. Han har ett ansenligt antal sådana, tack och lov.

Såpass många att vi båda skulle kunna klara oss i en vecka eller tre till om det behövdes. Sockar har han rätt många med. Tyvärr inte några stödstrumpor dock. Jag är glad för att jag skaffade två par till alldeles nyligen och inte lider av fotsvett. En ren arbetströja finns kvar, tillika en ren rock, men det är värre med svarta byxor. Äger bara ett par och det har fått bli arbetsbyxor. Har en kjol om det kniper.

Den nya kollektionen arbetskläder kommer inte förrän till hösten. Vi har bara väntat i drygt ett år då och av den gamla är det tydligen inte mycket kvar, så det gäller att hålla i det man har, med andra ord. Men jag ska villigt erkänna att jag nog aldrig har längtat till en måndag så mycket som jag gör nu. Jag kommer att längta hem som aldrig förr också och så skönt det ska bli med egna kallingar igen!

Jo, det blir så att man kallar trosor för kalsonger när familjen består av tre pojkar och mig själv, tills dottern kom och jämnade ut slagsidan en lite grann. Skadan var dock redan skedd, jag bär kalsonger för tid och all evighet. Jag vet faktiskt inte hur det är med dottern, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om hon också har kalsonger på sig...

Mannen har fått stå för maten nästan på egen hand hela veckan. Jag laddade bara pottan när vi blivit med ny tvättmaskin. Det var roligt och en ära att denna fb-sida delade mitt blogginlägg och bild från i onsdags! Resten av matlagandet har mannen stått för. Jag är bortskämd, men försöker redan i morgon att skämma bort mannen. Fiskfredag blir fisklördag istället.

Det gäller som sagt att vara flexibel och att anpassa sig till omständigheterna. Idag önskade jag currysmaker och som av en händelse fanns det kycklinglårfilé i frysen. Det är i många stycken en lyckoträff, det är "a match made in heaven". Också...


Jag ska gå en trappa upp och trappa ner. Det lär gå ganska fort. Somnar nog omgående.
Ha en god natt och en skön lördag!

PS. "Utan streck" kommer ifrån en av mannens tidigare kunder som vid något tillfälle sa att han var så trött och på något bruten svenska sa att han hade "jobbat 14 dagar, utan streck, vettu".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar