Powered By Blogger

söndag 20 mars 2016

Poppar opp.

Idag sov jag länge. Ända till 10, faktiskt. Det var behövligt och skönt att sova ut. Arbetsveckan har varit lång, som du vet. Därför borde jag inte göra att skapandes grand, eftersom jag har fyra arbetsdagar kommande vecka. Jag har bara gjort rispannkakor till frunch, diskat glas och startat diskmaskinen. Tvätta är det ju inte fråga om, förrän i morgon...

Jag drömde om den nya tvättmaskinen inatt. Minns hur lycklig jag kände mig över den och att kunna använda sköljmedel igen. Den funktionen försvann för länge sen på den gamla och jag uppskattar verkligen sköljmedlets antistatiska egenskaper. När kläderna klistrar sig runt kroppen och det sprakar om dem när man drar på eller av dem är en laddad olustkänsla.

Badrummet, eller snarare tvättmaskinens hädangång och torkskåpets flytt till en annan familj, har satt igång en jakt på skåp som ska härbärgera handdukar och badlakan som trängs i linneskåpet, samt tvättmedel och annat som står på den lilla diskbänken nu. Och toapapper, förstås. Det ska bli lite ordning och reda, med andra ord. Det är planen åtminstone...

Två 60-skåp, maxhöjd 70 och 30 djupa vore fint att hitta för en överkomlig peng. En bänkskiva vill vi ha ovanpå maskinerna, så blir det en jättebra arbetsyta att vika tvätten på. Det hade varit trevligt att måla om också, men jag tror det får vänta. Mannen har städat och fejat, vilket får räcka så länge, det känns ändå som om vi får ett nytt badrum, med mer luft även med kommande förvaring på väggarna.

Det står det en lammlägg i ugnen på låg värme och där får den stå ett tag till. Salt, peppar och rosmarin är den kryddad med, men ingen vitlök. Man måste inte ha vitlök till lamm. Jag tycker det är gott ibland, men inte för mycket. Det blir hasselbackare och brysselkål till. Samt en sås förstås. Jag ska försöka knåpa ihop en, trots bristen på steksky.

Vi mumsar på ost, korrrv och citronoliver så länge. Mannen tittar på hockey och jag kollar med ett halvt öga. SHL är inget som någonsin intresserat mig nämnvärt. Det är landslagsmatcherna som är något att ha. Då är jag intresserad och engagerad. Just nu är det mer intressant hur vi ska få ihop en bra matlista för veckan.

När jag för en gångs skull kommer hem tidigt, ska mannen iväg på rep. Troligen både måndag och onsdag. Då är det lämpligt att ha snabblagad mat om vi ska få äta tillsammans i alla fall. Räkpasta blir det i morgon, förutsatt att mannen hinner skala räkorna. Det fanns ytterligare en fisksås i frysen som får utgöra bas, så det är bara att fylla på men lite annat medan pastan kokar.

Med ytterligare fisksås menar jag att jag "fuskade" igår när jag skulle laga till blekan jag hämtade hos Mikael i Fiskbilen när jag jobbade i Floda sist. Blekan åkte ner i en ugnsform med den färdiga såsen helt enkelt och det smakade ju inte fågel precis efter jobbet.



Sedan gjorde jag något jag inte gjort på 15-20 år. Vi är ju inte så bra på det där med efterrätt, men blir lite småsugna efter en fiskmiddag, så jag poppade popcorn. Micropopcorn är bannlysta i vår familj eftersom de innehåller palmolja. Här kan du läsa varför palmolja inte är okej. Jag (vi) försöker undvika produkter som innehåller palmolja, men den är som sagt vanligare än man tror.

Alltså poppade jag på gammaldags vis i kastrull på spisen. Jag var lite för försiktig visade det sig. Förr visste jag precis hur jag skulle göra för att slippa både brända (som jag ogillar skarpt) och opoppade popcorn. Jag får öva lite på denna spisen, vilken otur!



Nu är det dags att ta itu med resten av middagen, så ha en skön söndag och ta väl hand om dig!

PS. Bjuder på en poppig låt, varsågod!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar