Powered By Blogger

lördag 12 mars 2016

Pipletare.

Mannen och jag åkte till Frölunda Torg och Lilla Saluhallen idag. Japp, även om det är lördag. Vi var sugna på en god köttbit och där hittar man yppersta kvalitet. Valet föll på kalvkotletter till middagen och dessutom tog vi med en bit svartrökt sidfläsk, samt ett hekto kalkonchorizo hem.
Korven kommer vi att mumsa på med ost och oliver under dagen och kvällen.

Fläsket ska få vara med som smaksättare i en gryta och kanske till morgondagens kyckling. Eventuellt även i dagens rödvinssky, Ska fundera på saken medan jag förbereder potatisgratängen. Eller potatis/palsternacka/jordärtskocka-gratängen snarare. Vi har några torra ostskalkar av bättre sort, vilka ska få göra sällskap med rotsakerna i ugnen.

Resten av anskaffningarna gjordes på Coop, vilket inte hör till vanligheterna, men de hade faktiskt de bästa erbjudandena denna vecka och tack vare rabatthäftet fick vi 10% på hela köpet. Kyckling för 10:-/kg är sällsynt numera, och högreven för 89:-/kg kändes som riktiga fynd jämte dessa:



Mannen valde den ena boken och jag den andra. Gissa vilken som är vilken? Det saknas verkligen inte kokböcker i det här hushållet, men det finns plats för fler. Alltid. Det är mycket mer lustfyllt att bläddra i en bok än att söka på nätet. Även om jag gör det med ibland. Men jag är en bokälskare och kommer alltid att vilja ha böcker i mitt liv. Fysiska böcker ger en bättre känsla.

Vi införskaffade lite vin och öl också idag. En box Lupi Reali till exempel. Det är ett gott friskt vin och för en liten stund sedan skulle jag öppna den. Döm om min förvåning när jag inte hittade någon pip där den brukar finnas. Mannen trodde att jag skojade med honom, när jag stod där och grävde med fingrarna. Jag fick öppna kartongen och vända påsen rätt. Tur det fanns en pip alls!

Nu är det dags att börja med maten, så ha en god lördag var du än befinner dig och vad du än gör!


2 kommentarer:

  1. Absolut är det en helt annan sak med riktiga böcker än med nätet eller läsplattor. Jag gillar verkligen att hålla i en bok :-)
    Skål vännen och kram!

    SvaraRadera