Powered By Blogger

söndag 13 mars 2016

Soundtrack of my life?

Sköna söndag! Mannen var uppe först, för jag vägrade höra Mayzans tjat om mat, eller vad det nu var. Jag blev alltså serverad kaffe och tidning på sängen och det är alltid en bra början på dagen. Som vanligt började jag nästan genast tänka på mat. Inte att äta genast, hu nej, utan vad jag ska göra till middag. Råvaran var ju redan bestämd, men vad göra med kycklingen?

Efter lite bläddrande i några kokböcker bestämde jag mig för att fylla den med lök, morot, palsternacka, chili, selleri, sechuanpeppar, mirin, sherry, vitt vin och vetekross. Utanpå blev det salt, svart-, och sechuanpeppar och skjuts in i ugnen. Till detta blir det gult ris. Fräser lök i smör och lite olja, tillsätter riset med en skaplig skvätt gurkmeja och hönsbuljong, et voilà!

Min köksfranska är formidabel, som du märker. Allt har jag lärt mig av Råttatouille. Även den filmen föll mig på läppen, men gårdagens "Aladdin" är bäst. Anden är makalöst bra oavsett om det är Robin Williams eller Dan Ekborg som gör rösten. Det hände på den tiden när mina barn var små, att det blev söndagsmys, förutom fredags- och lördagsmys med Disneyfilmer, så jag fick mitt lystmäte.

Just nu är jag synnerligen sugen på att se "Lejonkungen", och undrar om jag kan övertala mannen att det är en jättebra uppladdning inför den nya arbetsveckan? Jag ska ta upp det när jag är klar med detta inlägg. Du kanske vill veta hur det blev med middagen? Tack, alldeles utmärkt!



En liten cf-röra blev tillverkad av purjo- och salladslök, citroncest, selleri, salt och peppar. Fyllningen serverades självklart till och skyn som blev över kommer att hamna i morgondagens pastasås. Det blev riktigt gott alltihop och jag tycker att "vårkänslan" återspeglas ganska väl på tallriken.

Det är inte bara jag som filar på inlägg. Mannen är med i en hemlig grupp, vilket jag tror jag nämnt tidigare, som handlar om musik. Veckans tema går ut på att lägga upp låtar som är typiska för dig, vilka intressen du har och vilket liv du lever. Typ en musikalisk "Mitt livs novell".

Jag får ju läsa inläggen, trots att jag inte är med i gruppen och det är fantastiska historier som avslöjas; många gånger otroligt dråpliga, ibland nakna och uppriktiga och oerhört intressanta berättelser. Jag har funderat lite på vilka låtar som skulle fungera som mina "soundtracks of my life", men måste nog tänka lite till. Kanske denna skulle passa, åtminstone tills för några år sedan?

Tror jag ska lägga lite tid på detta spörsmål och återkomma senare med en liten lista på låtar som beskriver mig och mitt liv. Om jag kan, för jag har inga hobbys, specialkunskaper, nörderier eller intressen som jag spontant kan förknippa med en låt. Kan du? Ju mer jag tänker, desto svårare blir det, särskilt om jag skulle komma med en motivering till mina val.

Jag är rädd för att det skulle bli så deprimerande att ingen orkar ta sig igenom listan. Allra minst jag.
Det kanske finns en eller annan som eventuellt skulle känna sig utpekad, därför ska jag noga tänka igenom låtvalen om de ska bli offentliga...

För övrigt la jag ut vårt torkskåp till försäljning/avhämtning eftersom tvättmaskinen bestämde sig för att utlösa jordfelsbrytaren idag. Det är ju helt logiskt att göra sig av med ett torkskåp när man inte kan tvätta, eller hur? Nja, saken är den att det bara tar upp en massa plats för att härbärgera några toalettrullar och vi vill hellre ha bänkyta.

Så med lite tur blir vi av med skåpet på tisdag, kan ställa tumlaren på dess plats bredvid tvättmaskinen och skaffa en bänkskiva när den nya kommit hem. Dessutom kan vi få upp några hyllor och ett mindre väggskåp istället. Maskinen är 23 år gammal, så den må förlåtas för kortslutningen. Trist med fuktiga lakan som droppar av sig i badrummet, men det kunde varit värre.

Desto mer glädjande att mannen glatt går med på att titta på mitt filmförslag, med orden "allt för dig". Det är kärlek det! Nu ska vi bara hitta filmen i TV-djungeln...

Ha en skön söndagskväll och var rädd om dig!

PS. Det fick bli "Aristocats" istället, men musiken i den är ju bara så bra, så jag överlever.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar