Powered By Blogger

onsdag 8 oktober 2014

Dagens språklåda. #bloggswe

Mitt förtroende för yr.no har fått sig en rejäl törn. De påstår att det blåser en laber bris på ca 7 m/s idag och jag skulle nog vilja kalla vinden för åtminstone frisk kuling. Till att börja med så är en laber bris en lätt bris med 3-4 m/s för mig och jag bedömer, som det väderproffs jag är, att det blåser minst 12 m/s. Det viner i ledningar och runt knuten i alla fall.

Det kan ju vara en språkförbistring, förvisso. "Rolig" till exempel, är inte alltid kul, för på norsk är man lugn om man är rolig. Om en norrman säger "flått" så är inte fästing det första man tänker på, eller hur? "Brus" är inte något man dricker och "tilbud" vill man inte vara med om, väl?
I hastigheten kommer jag inte på fler exempel, men det kan lätt uppstå komiska situationer så här.

Språk är ju ett av mina stora intressen och jag gick humanistisk linje på gymnasiet och ville bli lärare eller översättare. Eftersom skolan ser ut som den gör idag, är jag glad att det kom ungar "i vägen", både mina egna och andras. Jag blev dagmamma när min yngsta var ett år ungefär och det passade hela familjen väldigt bra då. Mitt bidrag till barns språkbruk blev att läsa böcker för dem och vara noga med grammatiken, ty jag blir halvtokig när vuxna använder bebisspråk i tid och otid.

Jag vet att jag ibland uppfattas som en messerschmitt när det gäller ord och språk, men det bjuder jag på. Ett rikt ordförråd har aldrig skadat någon, snarare tvärtom. Jag kan tyvärr ha ett visst motstånd till så kallade "nyord", för jag tycker det finns bra gamla ord man kan använda fortfarande. Att en fotbollsspelare är flyfotad låter lite flottare än snabbfotad. Men att kalla honom eller henne för "hen"?

Nej, det undviker jag. Det är fult, kan missuppfattas (se avdelningen språkförbistringar) och är onödigt. "Henom" tycker jag är ett kul ord, sammansatt av henne och honom. Ity många inte verkar veta när man ska använda han/honom respektive hon/henne, så kan det vara ett alternativ, tycker jag. Henom sprang ifatt henom. Ingen har en aning om vem som jagar vem, ergo politiskt korrekt.

Nu rör jag kanske upp en storm i ett vattenglas, men jag är benägen att ta den risken. Invändningar mot mitt förslag censureras och refuseras i vilket fall som helst obönhörligt. I min egen blogg får jag ha vilka åsikter och idéer jag vill och jag gitter inte gå i polemik med opponenter...

Jag håller mig gärna till gamla ord och termer, för jag tycker vi har ett rikt svenskt språk och det roar mig att samla på dem. I sällsynta fall kan jag använda dem för att sätta någon på plats. Framförallt om det är någon som sätter sig på sin höga hästar och tror sig vara förmer än någon annan. Ord är makt, men låtom oss icke frestas att använda den för att trycka ner en annan människa.

När myndighetspersoner använder fikonspråk för att det "ska vara så", blir jag gramse. Tala/skriv begripligt, så att så många som möjligt förstår. Att skapa osäkerhet och förvirring vinner man sällan på, det blir bara en tidskrävande process att förklara sig i efterhand. Nå, nu ska jag inte dra alla myndigheter över en kam, för Arbetsförmedlingen har fattat galoppen, men F-kassan borde se över sina formulär så det blir lättare att förstå. Alla är inte så införstådda med språket av olika anledningar och ska inte behöva kämpa för att förstå beslut på grund av mossiga formuleringar.

Tills regnet har blåst över och bortom, ska jag baka bröd idag. Gammal skåpmat blir det i form av en fläskgryta. Till den blir det nykokt ris och sallad. Kanske en tur i skogen, men det låter jag vara osvuret, emedan knät protesterar. Måhända jag ägnar mig åt tvätt istället.

Ha en fin dag oavsett hur det stormar. Efter regn kommer sol!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar