Powered By Blogger

torsdag 23 oktober 2014

Vardagslyx. #bloggswe

Idag fick jag rota fram min flaska med hostmedusin, för nu börjar det göra så ont i revbenen att jag i morse trodde jag hade hostat sönder ett av dem. För övrigt mår jag nästan lika dåligt som när jag "blev med astma" för två år sedan. Det piper i luftrören så att jag vaknar av det och undrar om jag stört mina sängkamrater. Det är i och för sig bara Mayzan som hör och hon har vant sig...

För att muntra upp oss lite, sätter vi en guldkant på vardagen och slår till med en tvårätters middag idag. Till förrätt blir det marinerade räkor och lammkotletter med potatisgratäng till varmrätt. Tror bestämt det får bli en svampstuvning också. Vem vet, det kanske till och med blir lite glass till efterrätt? Betoning på lite för astma och glass är ingen bra kombo.

Lammet är i alla fall nedstyckat och på benen fick slökokar'n göra buljong inatt. Gissa om det doftade gott när jag hämtade kaffet i morse?! Buljongen står på avkylning nu, så jag kan bli av med fettet innan den reduceras. Jag skulle gärna ha en riktigt stor crock pot för såna här ändamål. Alternativt en jättegryta. Min stora "krabbe-kastrull" har försvunnit i nån av alla flyttar och den saknar jag ibland.

Sånt är livet, man förlorar något och vinner annat. Jag drömde så märkligt inatt om min bäste vän som jag förlorade för tre år sen, drygt. Han dök upp i ett sammanhang där han inte alls hade att göra, nämligen i min vän L's familj. Han var kompis med en av hennes bröder och det var konstigt, för jag tror aldrig de har träffats i verkliga livet. Undrar vad det var för mening med denna dröm?

Jag trodde jag skulle komma ihåg mer av drömmen, men det halkade av mig. Förmodligen för att jag fick koncentrera mig på att inte rasera hela medicinskåpet när jag fiskade fram hostmedicinen, vilken jag placerat allra längst bak, eftersom jag så sällan behöver den. Bäst före datum är passerat, det säger väl allt? Visserligen inte med mycket, och ja, jag vet vad jag gör och den med, den funkar!

Mannen tittar ikapp på en serie som vi båda började se i lördags, men eftersom han inte mådde bra gick han och la sig, medan jag såg två avsnitt. Kevin Spacey är en fröjd att se för det mesta och House of Cards är inget undantag. Idag kan det nog bli några avsnitt på raken, för vi ska bara vila och ta det lugnt. Det behöver vi båda två.

Ha en fin torsdag och glöm inte att ta hand om dig själv och människor som betyder mycket för dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar