Powered By Blogger

lördag 25 oktober 2014

Smörigt. #bloggswe

Hälsostatus: Något bättre. Hostar inte lika illa längre, även om det fortfarande skräller när jag gör det. Snuvan börjar släppa och någon huvudvärk känner jag inte av. Alltså är jag snart frisk!
Aptiten har det inte varit några problem med, vilket du redan konstaterat och det är väl på både gott och ont. Man ska ta väl hand om sig när man är sjuk och god mat främjar humör och hälsa.

Igår åt vi stekt torskrygg med pressad potatis, brynt skirat smör och brysselkål. Det var sällsynt gott!



Riktigt smör är underskattat som smakförhöjare. Jag vägrar att använda margarin och andra matfetter som har en massa tillsatser. Det kan inte vara bra för vare sig vuxna eller barn.
Grädde ska vara 40%-ig och crème fraiche ska vara fet också. Jag har fastnat för Lindahls laktosfria cf, för den har längre hållbarhet än den "vanliga". 30% fett, vilken man än väljer.

Idag hämtade jag upp en bit oxfilé ur frysen. En bit som blev över i somras, när faster och kusinen hälsade på i samband med Kalaset. Till den kommer det att serveras en risotto, i alla enkelhet. Det kommer att bli så gott och snålvattnet rinner redan till.

Jag har fortfarande inte ätit någon glass, men är sugen på det. Antagligen för att jag vet att det inte är bra för mig, med tanke på luftrören då. Fast det har inte blivit av för att jag varit tillräckligt mätt och nöjd efter maten. Får se om jag "klarar mig" idag med. Bricanylen står redo att använda förebyggande om jag faller för frestelsen...

Gissningsvis slappar vi framför tv:n och House of Cards idag med, men det får bli en paus för matlagning och "Så mycket bättre" i så fall. Min ambition var att städa huset idag, men tycker nog att vi kan spara det till en annan dag. Lite klen är jag allt fortfarande och det är dumt att överanstränga sig med dammsugning och sånt, eller hur?

Ha en fin lördag och som alltid, ta hand om dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar