Powered By Blogger

måndag 9 mars 2015

Rödstrumpa? #blogg100 #bloggswe

Tur att mannen inte försov sig i morse, för då hade jag kommit för sent till jobbet. Glömde visst aktivera larmet innan jag somnade igår; så när klockan var närmare åtta och jag ännu inte gett ifrån mig ett livstecken, fann han det för gott att väcka mig. Så med kaffekoppen i en hand och mascaran i andra, fick jag sätta fart.

Jag vet inte helt säkert, men tror trots allt inte att det var det något brutala uppvaknandet som hade att göra med att jag mått lite tjyvtjockt idag. För första gången i mitt liv funderade jag över om jag fått magkatarr. Fast jag har redan bestämt att så inte är fallet. Lite surmagad kan jag bli då och då, men i regel kortvarigt och snabbt övergående.

För dig som kanske inte vet det, så kan "surmagad" betyda en "onödigt kritisk och grinig person". Det behöver således inte handla om halsbränna, magkatarr eller magsår om någon sägs vara det. Det kan vara en gnällkärring eller -gubbe, som måste kverulera för sakens skull. Sådan är ju aldrig jag! Bara ibland och som sagt, snabbt övergående...

Det tar alldeles för mycket energi att gråta över spilld mjölk, tappade pengar eller oförrätter. Se det bästa i allt och alla, "gilla läget" trots att du ogillar det skarpt, gör det bästa av situationen. Nu är det möjligen en eller annan kolerisk människa som jag retar gallfeber på, med mina småhurtiga tillrop och egna präktighet. Det finns andra saker att bli gallsprängd över.

Till exempel att det fortfarande finns en "Internationell kvinnodag". Någonstans hörde jag att det är den dagen det sker flest kvinnomisshandlar och -överfall. För att så kallade män slår i sina kvinnor att de inte ska tro att de är något värda. Riktiga män högaktar sina kvinnor alla dagar, förminskar eller förlöjligar dem inte och skulle heller aldrig få för sig att lyfta handen mot dem.

Riktiga män lagar middag till sin kvinna och städar huset när hon jobbar kväll och förväntar sig inget i gengäld. De har inget behov av att känna sig överlägsna eller bättre, inte heller kräver de något av sin kvinna som skulle få henne att känna sig obekväm eller illa till mods. En riktig man tar inte illa upp om ett specifikt önskemål inte känns okej för kvinnan att uppfylla.

Den dag män och kvinnor är jämlika ligger tyvärr långt fram i tiden, men det är bara att ligga i och arbeta för det i alla situationer och relationer man hamnar i. Jag vill inte rensa avlopp, för då kräks jag, men om mannen mått lika av det som jag, hade jag gjort det för rättvisans skull. Att någon alltid gör en viss syssla, måste ju inte betyda att det är orättvist. Det kanske är bäst så, för alla parter?

Nu ska jag sluta upp med att vara surmagad, på alla sätt och vis. Visst sa jag att det brukar vara kortvarigt? Alltså, nu är det över och jag ska lägga mig och lösa korsord en stund. Börjar tidigt i morgon, vilket är positivt i så måtto att det blir min tur att laga middag. Mannen bjöd på pannbiff och Edward Bloms brunsås idag. Löjligt gott!!

Sov gott när det blir dags och ha en fin tisdag när du vaknar!


2 kommentarer:

  1. Jag vill inte bli jämlik, men gärna jämställd. Åsså gillar jag inte kvinnodagen. Kan vi inte ha en humanismdag? Riktiga människor slår inte på varandra eller hotar eller annat. Och om vi inte ska ha humanismens dag så tycker jag att männen ska få en dag. D behöver lite uppmärksamhet, de också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror minsann männen har en dag, det fick väl bli så i jämställdhetens namn...
      Humanismens dag borde vara varje dag, eller ersätt kanelbullens, äpplets, havregrötens och semlans dagar, åtminstone :)
      Det har gått inflation i alla fåniga och onödiga dagar, tycker jag.

      Radera