Powered By Blogger

torsdag 14 april 2016

Skatteflykt.

Idag fick mannen kaffe och tidning serverat på sängen, jag skulle ju på jobbmöte. På mitt jobb får apotekssäljare presentera produkter och undervisa oss endast mellan 9.45-10.00 på torsdagar, punkt slut. Eucerin-representanten visade sig vara en gammal kursare till mig. Jag känner en annan kursare som jobbar för ett annat företag och vi träffades på Nordby några gånger.

Jag var snubblande nära att själv få ett liknande jobb förra året, men föll på mållinjen. Inte är jag särskilt ledsen för det nu, för jag vet inte om jag vill ligga ute på vägarna så mycket, men de tjänar bättre än jag gör. Undrar lite grann hur det är med resten av kursarna, vad de gör och var de bor numera. Några är vi som håller kontakten, men de flesta verkar ha skingrats för vinden.

Vilket är helt naturligt, de var ju så unga jämfört med mig och ett fåtal till. Det bildas familj och flyttas i den åldern. Ett par bildades hemma hos mig, nu är de nyblivna föräldrar och jag känner mig lite som en bonusmormor, för de är i ålder med mitt äldsta barn. Vi ses någon gång om året ända sedan vi pluggade ihop och det har gått ett antal år nu.

Nå, efter mötet åkte jag och hämtade min hjälte Gunilla som hjälpte mig upp på bokföringsbanan igen. Det är bara att inse att det inte går att återskapa transaktioner i kronologisk ordning i efterhand, när banktransaktionerna inte gick att matcha med redan bokförda fakturor som jag tänkte mig. Men det blir bra ändå, när fakturorna skapas i Visma hädanefter.



Det blev en trevlig dag tack vare Gunillas tålamod och goda humör och nu är det bara 10 omatchade bankhändelser kvar. Sådana arbetsinsatser kräver energi i form av mat. Därför hade jag förberett en sorts chili con carne till lunch. Slökokar'n gick hela natten och resultatet var gott. Lite extra buljong, bönor och chili åkte i idag, sedan var det bara att sörpla i sig.

Det är svårare att svälja skattereglerna för småföretagare i Sverige. Att få ut 10000 netto i lön kostar ens företag 20000 i princip. Arbetsgivaravgift när du inte har någon anställd? Sociala avgifter för att jobba ensam, vilket är ganska osocialt? Jag skämtar (lite) givetvis, men det är ganska allvarliga saker, detta med skatten i vårt land. Vi betalar mycket mer än de ca. 30% som står på skattsedeln.

Inte bara småföretagare och stora företag, utan vanliga löneslavar som du och jag alltså. Det är skatt på allt du köper för redan skattade pengar, eller hur? Det enda som fortfarande är skattebefriat är att sova tror jag banne mig och det ska jag utnyttja alldeles strax, snart kan det vara försent. Man ska ju jobba tills man får ta med rullatorn till arbetet, måste vara ett misstag att sömn är skattebefriat då?

Sov gott och dröm om skönare saker än skatter och avgifter!

 


2 kommentarer:

  1. Hoppas att det blev en god natts sömn och att du får en fin fredag. Kram vännen!

    SvaraRadera