Powered By Blogger

söndag 10 april 2016

Vattensäker.

Äntligen sovmorgon! Det behövde jag, och mannen med. Med en sista ledig dag och minsta möjliga måsten, tycker jag att vi förtjänade det. Jag har med andra ord bara lagat mat idag. Först blev det ägg och bacon till frunch, nu står en köttfärslimpa i ugnen och gottar till sig. Jag hade lite skaparglädje idag, så det blir ett experiment.

Hade nötfärs i frysen, blandade den med ett halvt paket bacon som finhackades, det behövs lite fett för att få limpan att hålla ihop och bli saftig, dessutom är det alltid gott med bacon. Lite hackad chili, cest från en halv citron, någon matsked fryst koriander och persilja och en finhackad lök blandades ner också. Majs i mitten av limpan gör det väl till en grotta, om man ska vara korrekt.

Spadet är gott som tusan och är på väg att bli sås nu. Som du förstår skriver jag i realtid. Rör mig mellan köket och vardagsrummet hela tiden. Mannen skriker uppmuntrande och det känns ju fint. Ja, egentligen är det ju Frölunda HC han hejar på, men jag väljer att ta åt mig lite, det känns sådär fint och det är minsann inte alla förunnat att det vrålas segervisst i samma stund som såsen blir till.

Ja, nu har det gått några timmar till och vi är mätta och belåtna. Jag är till och med duschad och håret står rakt upp på skallen. Det gäller att föna så att volymen blir optimal (jag liknar Marge Simpson) för att hålla ett par tre dagar med bara borstning och hårspray som underhåll. Jag har varken tid eller tålamod längre att pyssla med håret varenda dag, så nu när det finns längd måste volymen blåsas in.

Det största problemet är att behålla volymen när det regnar och det gör det ju ganska mycket i Molndal och Blöteborg som bekant. Paraply är sällan eller aldrig ett alternativ eftersom det blåser så mycket att regnet träffar en vågrätt, eller allra oftast underifrån. Då är det bra att vara hattmänniska, men det ser ju så konstigt ut att komma med svart eller lila hatt under vår och sommar.

Sommarhattar är inte regnsäkra, om jag inte hittar en panamahatt förstås. Inte konstigt att Panama blivit så populärt på sistone. Undrar om jag kan skaffa en hatt på postorder därifrån? Brevlådor har de ju gott om, så någonstans borde det finnas en mottagare som ägnar sig åt vattentäta och seriösa affärer också. Jag skulle gärna ha ett par tre-tolv hattar till, och kommer ha det när ekonomin så tillåter.

En fräck tant ska jag bli, med en passande hatt för varje årstid och tillfälle. Chica, tuffa, romantiska och punkiga. Känner att den där hallmöbeln behövs, för att ha plats för alla hattar. Jag har vänner och bekanta som samlar på skor, det är inget för mig. Skor ska också hålla vätan borta, men framför allt bekväma och praktiska. Jag är en ömfoting och därmed mycket kräsen, nämligen.

För övrigt ser vi på "Mästarnas Mästare" och sedan är det snart dags att krama kudden. Jag ska inventera tidigt i morgon och kom nyss på att det kan finnas ett larm som bör stängas av, för att underlätta dels för mig, dels för alla andra i bygget. Onödigt att orsaka utryckning och kostnader därför också.

Ha en god kväll och natt, samt en härlig måndag!






6 kommentarer:

  1. Sov gott och ha en fin måndag ... ja det önskar jag med en kram!

    SvaraRadera
  2. Blir så imponerad av hur du, som det verkar, lätt och ledigt svänger ihop en riktig festmåltid. Tackar för att du delar med dig av dina tips. Passar bra för mig som annars mest lagar mat i samma banor.
    Är precis som du en hatt- och inte skoperson. Panamahatt kan ju ligga rätt i tiden nu. Eller också inte... :)
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord! Jag blir jätteglad om någon blir inspirerad av mina matbeskrivningar.
      Kram!

      Radera
  3. Marge Simpson!? Snyggt.... :-)
    O, jag gillar också hattar! Klär riktigt bra i hatt, men tyvärr klarar inte mitt babyhår av hattar. I så fall får jag låta bli att ta av hatten och det blir lite konstigt. Kanske når en punkt där jag ger tusan i förlorad frisyr...ska vi svänga runt tillsammans som hattanter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redigt med spray bara, så klarar din frisyr också hatt och då det är klart vi ska bli hattanter vi två :)

      Radera