Powered By Blogger

lördag 30 april 2016

Läkande.

Det är visst tant Valborg som firas idag, eller om det är Knugen. Jag har inte en aning, för jag har jobbat hela dagen. Mannen tyckte dock att något skulle firas för han har fixat och donat i köket idag och bjöd på skumpa och denna vansinnigt fina och goda förrätt när jag kom hem.



Han som igår sa att han inte hade fantasi för att hitta på någon middag och bad om tips. Därför tog jag upp en lammnacke ur frysen och tänkte att slökokar'n fick göra grovjobbet, när det känns på det viset. Men det stycket kött åkte in i kylen igen och får tillagas i morgon. För inte nog med förrätten, han hämtade entrecôte, sparris och annat gott.

Valborg är inget vi lägger någon vikt vid annars, men ibland är det helt enkelt så att man får sätta en extra guldkant på tillvaron, när det känns lite motigt. Varken mannen eller jag är någon tröstätare, men man kan med enkla och billiga medel lyxa till maten, så den blir festlig även omständigheterna inte är det. Man får så att säga lura sig själv, så känns det genast lite roligare.

Eller så kan man åka lyssna på Hook Herrera med band, en helt vanlig torsdag. Då blir man glad, för himmel, vad den mannen kan lira munspel! Vi har hört honom på Nefertiti tidigare och får du möjlighet tycker jag att du ska ta chansen nästa gång du ser hans namn på ett evenemang. Att gode vännen Göran spelar gura i bandet gör det extra roligt, för oss i alla fall.

Musik har en sådan makalös förmåga att lindra smärta, bota deppighet, muntra upp en och få en att se det mesta lite mer positivt. Den kan för all del förstärka "negativa" känslor också och vara en "ursäkt" för att släppa ut ilska, tårar och frustration när det behövs. Det är bara att välja rätt musik eller -stil utifrån önskad effekt och tillfälle.

För tillfället lyssnar jag på ELO i bilen, till och från jobbet. Då blir jag glad och piggare, vilket behövs båda vägarna. Enya funkar inte lika bra. Hon står för avslappning och eftertanke snarare, även om många av melodierna kan vara nog så kvicka och uppiggande bitvis (!). Jag ska titta i mannens cd-samling efter nya bekantskaper, det är spännande att utforska olika stilar och sound.  

Jag gillar all musik brukar jag säga, men det är nog inte riktigt sant. Det finns modern jazz som jag blir rent förbannad av att lyssna på, death metal är för hårt, pop kan låta för fånigt och klassiskt vara för mörk och tung. Techno stressar mig intill hjärtflimmer och panik. Smaken för musik är, liksom den för mat, väldigt delad och det är ändå tur att det finns så mycket att välja bland, eller hur?

Man är ju lyckligt lottad när man lever med en som är en lika stor allätare oavsett om det är mat eller musik. Fast om jag ska vara uppriktig är nog mannen mer "tolerant" när det gäller musik. Jag är lite för snabb att dissa. Det är med musik som med böcker, är jag inte fast efter tio takter, eller tio sidor, då är det mindre njutbart. Eller dåligt rentav och det kan ju kvitta, inte sant?

Vad som inte var dåligt på något vis ser du här:

Entrecôte, rutig potatis, sparris och portvinssås
Mannen levererar och jag är lyckligt lottad som får komma hem till honom och god mat efter jobbet. Jag har kollegor vars män inte kan laga mat alls. Det är inget vidare att komma hem halv nio och vara hungrig som en varg och behöva laga mat själv, om man inte absolut kräver det. Vilket jag kommer att göra i morgon. Då är det min lördag, liksom. På tisdag är det måndag och ny vecka...

Ha en fortsatt underbar ...... -kväll! Och en härlig ...dag, såklart!




2 kommentarer:

  1. Så fina ni är mot varandra :-) Å du det där med böcker och musik har du så rätt i ... som vanligt :-)
    Önskar både dig och Anders en fin dag med en kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka till dig och din man!

      Radera