Powered By Blogger

måndag 2 maj 2016

Shoppar loss.

God dag på dig! Det är söndag för mig, men måndag för de flesta andra. Jag är ledig med andra ord, men har ändå klarat av flera sysslor redan. Laddat slökokar'n, tvättat arbetskläder och sängkläder, har duschat och fixat håret, rapporterat till a-kassan och bokat tid för klippning på fredag. Släpar med mig mannen till ÅV och affären, sen ska jag vila mig. Hoppas jag!

I morgon är det 10-20 som gäller och mannen får ta hand om maten. På onsdag jobbar jag 8-15, för det är kampanjbyte och på torsdag är det visst helgdag och Kungsmässan stänger klockan 18. Det känns som ett helt okej avslut på mitt skift. Sedan är det långledigt och gode vännen Lasse har bjudit med sin fru och oss till Pustervik för att njuta av ett av hans favoritband "Flamin Groovies".

Det ska bli riktigt roligt att höra om jag känner igen några låtar, för om man läser på bland annat wikipedia om dem hade de aldrig några hits, men var nog så bra och inflytelserika. Ett av albumen tror jag mig känna igen, möjligen ur min fillemorbrors skivsamling. Jag är hopplös på att komma ihåg namn på album och låttitlar, det är mannen mycket bra på, däremot.

Bandet är till och med äldre än jag själv, det är rätt imponerande att de fortfarande håller igång och turnerar. Men kan Rolling Stones, så kan väl fler gamla farbröder, och tanter för den delen, köra så det ryker ännu. Åtminstone två av dem är originalmedlemmar medan andra bytts ut genom åren, vilket inte är ovanligt alls.

På jobbet har jag en bok att avskärma mig med under lunchen. "Jag är Ozzy" heter den och alla vet ju vem han är. Boken är verkligen underhållande på flera sätt och Ozzy har en humor och viss självdistans som jag tilltalas av. Läs den om du vill ha något roligt att koppla av med. Där berättas det också om hur och varför dåtidens band fick sina medlemmar och "the rest is history"...

Jag har inte hunnit så långt, för under 45 min och samtidigt intag av föda avverkar man inte många sidor. Speciellt inte om man behöver shoppa också. Mina räder handlar för det mesta om sånt här:



Jag är ju inte speciellt förtjust i att handla kläder och sånt som du kanske vet vid detta laget. Den mobila laddare som mannen skaffade och jag norpade åt mig drabbades av kabelbrott, så jag har ersatt den, för det är himla bra att kunna ladda mobilen utan att det krävs ett eluttag ibland. Och mellanmål är något jag måste ha när jag jobbar 10 timmar om dagen.

Igår hämtade jag havskatt på rasten, den blev till en god tv-middag:



Mannen skalade räkor och jag det andra till en räkbuljong som blev sås, i vilken fisken fick gå klart i ugnen tillsammans med ramslök från Gotland. Det gäller att ha kontakter och goda vänner överallt!
Pressad potatis serverades till och vi blev mätta och belåtna.

Idag blir det då äntligen lammnacke i glögg, kalvfond, och lite olika krydderier. Funderar på vad som ska serveras till detta. Rostade rotfrukter kanske? Eller hasselbackspotatis? Vi får se...



Ha en fortsatt härlig dag och morgondag!

4 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att ha en ledig dag när de flesta andra jobbar. Tycker själv att det är en fördel att jobba skift och att det blir mer gjort på lediga vardagar. Tack också för boktipset. Ska kolla på biblioteket om de har den.
    Allt gott o trevlig vecka

    SvaraRadera
  2. Vad är det för en dag sa du? ;-) Vilsen i pannkakan med rapporterat har jag också gjort, för första gången.
    Ha en fin morgondag önskar jag med en kram.

    SvaraRadera