Powered By Blogger

söndag 15 maj 2016

Ståva.

Mina tre dagar är gjorda. Bra det, för jag är trött. Ändå är jag glad och tacksam för att jag har ett jobb som är så roligt, intensivt och utan konflikter. Inte för att jag har upplevt några på mina tidigare anställningar heller, men det är skönt att slippa nu och i fortsättningen också. Att trivas på sin arbetsplats har stor betydelse för hur man mår hemma också...

Igår åkte jag hem efter jobbet, så fort och olagligt jag vågade för att byta till civila kläder, stuva in mannen och present till ett födelsdagskalasbarn. Nåja, kanske inte barn, inte heller var det på födelsedagen, men kalas var det! Trevlig sammankomst som alltid, och vi tackar för att vi fick komma och umgås med så många härliga människor, förutom värdparet.

När klockan var 11 var jag tvungen att ursäkta oss, för då var jag nära att ståva, under ett livligt samtal med intelligenta och spirituella människor. Upp i sängen direkt, lösa lite korsord i stillheten och sova sött, det var min plan. Det gick sådär, kan jag upplysa om. Mannen somnade som vanligt på fem röda sekunder, men inte jag.

Varför ska det bli så, precis när man behöver det minst? Stått på benen i tolv timmar, ljud man inte kan värja sig emot i lika många timmar, minst. Då går det inte att somna?! Så jäkla orättvist. Klockan ringde som vanligt åtta i morse och då var jag mosig som om jag festat istället för att jobba hela dagen. Det är som sagt tur att det är fullt upp på jobbet, man får inte en chans att ta det lugnt.

Mannen serverade kyckling till middag och det är som bekant något av det bästa jag vet:

Gammal bild, för hungrig för att tänka på att "fotofagera", som min kära svägerska lär ha sagt som barn... 
Bulgur och bönor som tillbehör funkade klockrent, jag tror jag är frälst vad bönorna beträffar, äntligen!

I morgon ska jag inte göra något. Låter det bekant? Det blir sällan som man säger. Jag behöver tvätta förstås, men inte baka bröd. Jag ska laga mat, det gör jag gärna, raka benen (mindre gärna, men det är nödvändigt) och så måste jag pilla på basen. Har fått en liten utmaning och sådana är ju svåra att motstå. Mer än så säger jag inte, det är en utmaning i sig att övervinna tröttheten.

En annan utmaning är att pilla på basen när mannen är hemma och enligt senaste rapporten ska han inte repa på hela veckan. Men jag kanske kan sätta hörlurar på honom när han arbetar? Alla dessa frågor. Jag tror det är dags att jag drar mig tillbaka och samlar kraft, mod och ork för mina "måsten" i morgon. Tisdag-torsdag tar jag "semester" och jobbar 10-20. Då vet jag vad jag gör...

Hoppas du haft en härlig helg, trots vinterns återkomst. (Jag är glad att jag inte redan hade slängt mina trasiga handskar när jag åkte till jobbet idag.) Må din måndag bli precis så som du vill ha den!

PS. Där kom alltså ett nyord till, "ståva", det vill säga stå och sova. Var så god! Minns var du läste det först.




2 kommentarer:

  1. Ja så fick man lära sig något nytt igen :-)
    Hoppas din måndag blir fin, är fin, var fin. Kram vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin så här långt och jag ämnar låta den fortsätta så :)
      Kramar!

      Radera