Powered By Blogger

söndag 22 maj 2016

Att angöra en anka.

Vi gjorde det! Tog oss ut ur huset eller från ägorna, om man så vill. Det tog emot lite, det gjorde det, för man hade kunnat sitta ute på altanen och njuta av det våtvarma omslaget hela dagen. Men vi tog oss i kragen och åkte till Parasoll och reklamerade paviljongstaket. De lovade att kontakta tillverkaren och återkomma i början av nästa vecka, alltså i morgon eller på tisdag.

Kluran fick sin solstol och mamma Siv hittade vi som väntat liggande i rabatten. Vid god hälsa och vigör bör jag kanske förtydliga. Hon må vara 80+ men trädgården tuktar hon som den värsta general och ogräs göre sig icke besvär. Nu vill hon hitta Round-up för att utrota ogräset på garageuppfarten och en tvättvinda att torka lakan på under sommaren.

Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa henne med det också. Mannen fick låset till källardörren att fungera under tiden vi var där, det känns ju bra att hon kan låsa ordentligt om sig. Lite mer ramslök kommer vi att få av henne, för förra årets frösådd genererade inte inte mycket i vår trädgård, tyvärr. Då är det fint att ha back-up både på Gotland och hos svärmor.

För övrigt kom vi på att vi glömde fira årsdagen av mannens och mitt förhållande, det har sina skäl i och för sig. Det var lite för mycket annat i huvudena då, men vi tar igen det idag, bara för att vi kan och vill. Man kan väl aldrig ha för många anledningar till att fira, tänker jag. Vi har ju faktisk ingen förlovningsdag, så vi ligger efter som det är.

Vi kom på det igår, ungefär samtidigt som vi diskuterade middagsmaten för idag. För att det som fanns hemma var typ blandfärs, vilket man kan göra mycket gott av, liksom av korrrv. men det känns lite för "vardagligt" för en söndag. "Har vi inte något att fira", frågade jag mannen. "Så att man kan med att tina upp ankan". Då kom vi på att årsdagen gick spårlöst förbi...

Så det blev en anka med diverse citrusfrukter i buken till middag idag. I vanlig (o)ordning har jag inte hållit mig till ett recept jag läst, utan till en kombination av några. Men detta är nog det som är mest avgörande för resultatet. Inte för att jag kokade några apelsiner, men jag stoppade in en halv i klyftor, tillsammans med en halv lime och dito citron. Samt en näve stjärnanis och salt.



Till detta blev det pressad potatis, brysselkål med brynt smör och en apelsinsås. Jag är mycket nöjd med resultatet, även om såsen beredde mig visst besvär innan jag var nöjd med den. Mer vinäger och apelsincest gjorde susen. Så nu har vi ätit kungligt, hjälpts åt med disken och är rätt nöjda med tillvaron. (Det är ju fortfarande söndag.) Det är 19 grader utomhus, vad finns det att klaga på?

Jag tar snart Baldacci med mig upp till sängen och laddar för inventering i morgon. Slutar 15 och mannen repar, så nu jäklar ska jag göra detsamma! Hoppas du haft en lika bra söndag som jag och att måndagen blir ännu bättre!

4 kommentarer:

  1. Klart det alltid finns något att fira och gör det inte det kan man alltid äta och dricka gott ändå. GRATTIS och kram.

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag påmind om att jag glömt fira min 2-årsdag den 28 april (när jag flyttade hit)! Tror jag skjuter fram det några veckor till, men då så!

    SvaraRadera