Powered By Blogger

måndag 16 maj 2016

Folkskygg?

Vaknade till relativt vackert väder och det kändes ju fint, men det gick snart över. Humöret i botten fast det är en ledig dag. Jag blir så trött på mig själv och att det påverkar mannen negativt, förstås. Det är bara att be om ursäkt och försöka bättra sig, diska finglasen och städa köksbänkar. Göra ramslöksmajonnäs är lugnande för själen också.

Dessvärre var jag tvungen att åka till affären och hämta rapsolja för att tillverka den. Det var skygglappar på och en snabb räd genom Ica. Så snabb att jag glömde smöret. men det räcker till middagen idag. Jag bestämde, efter en inventering av innehållet i kyl och frys, att det blir stekt lax med ramslökshollandaise och sparris till middag idag. Då går det åt en hel del smör...

Eftersom det blir tidigare middag än vanligt, kan det tänkas att det blir lite goda ostar senare ikväll. Om jag inte proppat i mig för mycket godis redan. Höll på att gå upp i atomer igår, för att det inte fanns godis i huset. Choklad finns, men det var ju inte det jag var sugen på. Så det blev självklart en påse lösgodis i matkassen också.

Har man godis hemma är märkligt nog inte suget lika stort. Det räcker att man vet att det finns något, så lugnar godisgrisen ner sig. Apropå godis fick vi ett trevligt telefonsamtal med vårt bonusbarn Bob för en stund sedan. Han glömde en sak när han hälsade på med sin pappa häromsistens. Jag lovade att skicka den om vi hittade den vilket vi gjorde, på ett oväntat ställe. Han fick lite godis på köpet.

Rekordtidig middag avklarad. Gott blev det också, om jag får säga det själv.

Lax med ramslökshollandaise och sparris
Humöret är bättre, det kan bero på flera faktorer. Godis, mat, vin, kökspyssel och att jag är för trött för att orka vara arg och sur, samt det faktum att det finns gott om tid att mumsa ost innan läggdags. Tre dagar kvar att jobba. Alla mellan 10-20. Behöver ladda för det. Ty väderprognosen är ganska usel. Det blir inte mycket regn, men "mulnigt" (ett nyord som kom till för något år sedan), och då har folk uppenbarligen mer pengar än om solen skiner.

Eller hur funkar det? På stränderna i gamla Sverige finns det få melon- och glassförsäljare, så då bör man spara många sköna slantar på en varm sommar, till skillnad från att strosa omkring i ett köpcenter och lockas köpa saker man varken behöver eller egentligen har råd med, av ren tristess? Mig hittar du sällan eller aldrig på Frölunda Torg, Kungsmässan, Torp eller liknande.

Dels för att jag inte tycker om att uppehålla mig där "alla andra" är, dels för att jag avskyr att prova kläder och skor, dels för att det finns bättre saker att göra om man har tråkigt. Läsa böcker (finns att låna alldeles gratis), se på film (finns också att låna gratis eller till en mycket ringa summa pengar), lyssna på musik (youtube är gratis), umgås med nära och kära är gratis (i alla fall om man bor relativt nära varann), laga mat (är inte gratis, men livsuppehållande, kul och inte nödvändigtvis dyrt).

Jag ser fram emot en bjudning som föreslogs oss i lördags, då vi ska laga mat gemensamt inom- eller utomhus, prata, musicera och ha allmänt trevligt. Det är ett initiativ som jag ska försöka spinna vidare på. Man behöver umgås med fler människor för att lära sig mer, nya och oväntade saker. Men det är svårt att få tummen ur ibland, man är för trött, vill inte tränga sig på och ja, du vet...

Vad jag inte tycker om är att sällskap som umgås regelbundet börjar att tävla om tjusigaste middagen, finaste vinet och roligaste sällskapsspelet. När det blir prestige istället för avslappnad samvaro, då läser jag hellre en bok. Tid och närvaro är väl det finaste man kan ge sina medmänniskor, näst efter uppskattning och intresse för individen? Eller menar jag tvärtom?

Nu ska jag umgås med mannen om han vill, annars trivs jag väldigt bra med mig själv. Det är helt okej att syssla med olika saker på var sitt håll, men ändå vara tillsammans.

Ha en fortsatt skön kväll och vecka, på återseende!






8 kommentarer:

  1. Gott och klokt som vanligt vännen :-) Mig hittar man inte heller i ett köpcentrum om jag inte är nödd och tvungen.
    Ha en fin fortsättning på kvällen om det återstår en bit och en fin tisdag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mätt och go efter middagen och en hektisk dag :) Kram!

      Radera
  2. Växlande solighet är ett positivare ord än växlande molnighet som man hör i väderprognoser.
    dåligt-humör-dagar har vi väl alla emellanåt. Kan du bara meddela att det blir liiiite jobbigare på en båt, även om den är 16x4,6 m stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter mer positivt, det uttrycket ska jag ta till mig! :)

      Radera
  3. Mycket god klokskap du serverar. Känner igen, håller med och imponeras över hur snitsigt du får till det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket snälla Ulla Maria, de orden värmde verkligen! Kram på dig!

      Radera
  4. Middagshysterin i Sverige tycker jag inte alls om, det viktigaste måste vara att träffas. Dessutom blir det tufft när man inte är huslig, inte kan laga mat och är singel. Varför slutade vi fika när vi blev "vuxna"? Köpcentra - usch.... En sak som också är gratis och där man kan göra en massa saker eller inget alls är naturen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, naturen är gratis och fin, men den verkar vara skrämmande för folk nu för tiden!

      Radera