Powered By Blogger

måndag 30 maj 2016

Salta bönor.

Vilken varm dag det varit och fortfarande är! Efter en välbehövlig sovmorgon inventerade jag skafferi, frys och kyl och diskuterade veckans matplan med mannen. Det är liksom hans "matvecka", eftersom jag jobbar tis-torsdag, samt lör- och söndag. Jag vet, jag jobbade ju helgen som gick, men har bytt med kollegan, för att inte missa vinprovning nästa helg.

Det innebär att jag jobbar nio av elva dagar. Men det kommer det att vara värt! Huvudsaken är att det finns mat när jag kommer hem. Mannen ska ju repa och då får han laga mat i god tid innan dess, så kan jag värma upp när jag kommer hem. Därför är det bra att ha en plan, för jag vet hur det blir annars. Panik och en kall korv i handen, för att överleva.

När det är såhär varmt krävs det lite annan mat än den vanliga. Således blir det kycklingsallad idag, ity det i frysen fanns färdiggrillad fågel. Grönsaker, frukt och sallad stod på listan jag tog med mig till affären, förutom kattmat, yoghurt och cf. Och knäckebröd. Smörgåsar äter vi knappt längre alls, så jag har inte bakat idag, bara tvättat. Typisk måndagssyssla...

När jag kom hem från affären placerade jag mig själv i solen, med en bok och ett glas kallt vitt vin. För att jag kan, vill och får. Mannen sitter i sitt anletes svett på övervåningen och jobbar, sådan är arbetsfördelningen här idag. Hembiträdet Inga har gått i strejk, åtminstone tills solen gått ner bortom berget, ehuru städningen har satts på undantag idag.

Har jag dåligt samvete? Nej, inte särdeles. Med tanke på hur jag jobbar, så unnar jag mig att vila. Det är långhelg ifall du inte redan visste det. Sveriges Nationaldag infaller på måndag och numera är den ju helgdag, vilket är helt i sin ordning, tycker jag. Alla andra länder har ju haft det så länge, varför inte Sverige? Samtidigt har det blivit "fult" att hissa flaggan och vara stolt svensk.

Det är en ekvation som inte går ihop för mig. Jag tänker på alla nysvenskar som efter år av väntan äntligen och under högtidliga ceremonier, tilldelas sitt medborgarskap och är stolta och glada över att få kalla sig svenska medborgare. Varför får då inte vi som är födda i landet känna oss stolta när vi hissar vår svenska flagga i trädgården? Fånerier, anser jag.

PK-maffian är ute och cyklar, den saken är klar. Varenda en av de nya medborgarna som firar måste undra vad det är för fel på oss, som ber om ursäkt för att vi hissar flaggan på bemärkelsedagar och allmänna flaggdagar, när det står en flaggstång på tomten. Vad annars ska man ha den till? Vi råkar inte ha flaggstång, men om vi hade, finge flaggan vaja varenda gång någon fyller år.

Nå, nog om detta, jag är innerligt trött på politik, PK-frågor och lättkränkta människor, så det så!
Jag tänkte istället ta tillfället i akt och tala om hur gott det är att smaksätta diverse bönor med olivolja, citronsaft, självklart för de flesta kanske, men vänta lite, nämligen detta:



Det är nästan det roligaste jag vet, att hitta nya användningsområden för en given produkt. Potätesaltet har smaksatt ett antal guckor på sistone, till exempel. Jag tror det funkar jättebra på lax också. Burken är en present och vad kan vara mer passande till matglada människor som vi är?

Min tidigare tveksamhet till bönor är nästan helt borta. Mannen har övertygat mig om deras förträfflighet, både som tillbehör och huvudingrediens. Nästa steg blir väl att göra bruna bönor till det stekta fläsket, men jag tror vi väntar till hösten med det... Tills vidare blir det bönor på detta och liknande vis:



Jag har fått sol, behöver en dusch och ännu mer vila, så tack för idag och på återseende!




6 kommentarer:

  1. Skönt att du andas ibland också :-) Kram vännen och ha en fin tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu gäller det verkligen att andas när det går. Men jag får ju jättemycket ledigt nästa vecka och en vinprovning som kommer bli jättetrevlig, mysig och rolig hägrar :)
      Kram min vän!

      Radera
  2. Nio av elva dagar med jobb låter rätt mastigt. Är själv i slutet på en intensiv jobbperiod och går av imorgon kväll klockan tio. Ska bli skönt med långledighet sedan.
    Visst är det gott med bönor i olika former. Nu finns det ju också så mycket att välja på i affärerna.
    Kram och trevlig vecka. Hoppas det blir lagom mycket att göra. :)

    SvaraRadera
  3. År 1991 i Malmö: satt på jobbet, tittade ut genom fönstret. Där på gräset firade några sfi-elever svenska nationaldagen. Vår nationskänsla och stolthet är väldigt låg. Kanske vi haft det för lugnt och bra de senaste 100 åren, vem vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kanske beror på det, men jag tycker det är synd att vi inte uppskattar det.
      Kram!

      Radera