Powered By Blogger

torsdag 12 maj 2016

Korven från helvetet.

Mannen och jag åkte till Bovall sent igår kväll, med anledning av att min dotter fyller år i morgon. Bäst för mannen att vara tillgänglig klockan åtta, både på mobil och mail, samt ha tillgång till alla "kataloger" med artiklar vilka han säljer med ensamrätt för MAG Autoparts i Sverige. Jag hade sovmorgon, vilket behövdes.

När deadline för denna dags beställningar passerats hade jag diskat och ställt i ordning igen, så vi kunde packa bilen och tillbringa några timmar hos dottern och barnbarnen. Vi slapp tårta, tack för det! Mycket bättre med kärleksmums. Dottern fick en slökokare och blev jätteglad. Hoppas hon kommer ha lika mycket, eller mer, nytta av den som vi har av vår.

Barnbarnen fick två tomma kartonger. Snålt? Nej, tvärtom tycker jag, för de är gigantiska och kan användas till varsin koja där minst två barn och en förälder får plats.

Tre personer inuti, lätt som en plätt!

Man kan ta hål för fönster om man vill och ställa in leksaksspis i huset eller en cykel i garaget. Bara fantasin sätter gränser. Och fantasi har barn gott om, som alla vet.

Vår fantasi för middag idag var skral däremot. På hemvägen skaffade vi present till en vän som fyllt år, det började bli sent och vi jättehungriga, så jag gasade på för att snabbt komma hem via Ica, där vi hämtade korrrv. Alltid gott och snabblagat. Valet föll på Käsekrainer och Höllenwurst från Helmut Walch, som har riktigt goda och köttrika korvar i sortimentet.

Eftersom den sistnämnda korven heter som den gör och sas vara kryddig började vi med ostkorven, vilket var tur då det räckte att bara sätta tänderna till den för att känna hettan. Snuvig och varm blev jag och det var nog länge sedan jag åt något så starkt. Det var nog när mannen gjorde jalapeno poppers på padrones istället för jalapenos...



Mätta blev vi i alla fall och det var ju det viktigaste. Sedan tog jag itu med kommande mellanmålstillbehör, för jag kom faktiskt ihåg att ta med en hink yoghurt från affären också idag. Valnötter är brutna i mindre bitar och blandade med solros- och pumpafrön i en annan liten hink, vilken namnats med beskrivning på innehållet, nämligen "frötter".

Ja, frön och nötter blir helt logiskt frötter, precis som läsglasögon kort och gott blir "gläsögon". Ingen höjer på ögonbrynen över "frunch" längre, den blir inte ens rödmarkerad i min text, ju. Vänta bara, kom ihåg var du läste det först! Jag kommer snart på fler smarta och gångbara förkortningar. Språket är i ständig förändring och Lars-Gunnar Andersson är en av mina idoler i ämnet.

Han förklarar ordens härkomst, dialektala skillnader och annat intressant i GP varje lördag, tror jag det är, och jag läser hans språklåda med stor behållning. Jag är måhända inte lika tolerant som han är när det kommer till nyord, men det är med dem som med byxor med "tjafs"; man vänjer sig och tar dem till sig och kanske till och med på sig till slut.

Nu är jag slut, liksom denna dagen och ska klättra upp till sängen alldeles strax. Hoppas du haft en fin dag och får en minst lika fin fredag!

Auf Wienerschnitzel!










2 kommentarer:

  1. Låter trevligt med besök hos barn och barnbarn. Tycker att kartongerna känns som en kul present som sätter fart på kreativiteten och som man kan ha mycket roligt med på många olika sätt.
    Faktiskt lite mänskligt att läsa att också du kan ha det lite tomt på goda middagsidéer även om det till slut självklart blev något läckert. :)
    Minns Lars-Gunnar A från radioprogrammet språket och hans intressanta förklaringar och utläggningar kring ordens bruk och härkomst.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, jag är väldigt mänsklig! :D
      Kramen!

      Radera