Powered By Blogger

fredag 20 maj 2016

Platt fall.

Det regnar, så jag vill inte åka till ÅV och bli blöt. Och därför vill jag inte åka till affären, om jag inte får med mig påsarna som ska tömmas först. (Jo, vi har fler påsar.) Inte kan jag ta fram snabeldraken heller, för då får katterna panik och jag har faktiskt inte hjärta att jaga ut dem i regnet. Ingen idé att fixa håret heller, för det kommer att bli platt så fort jag sätter på en keps som regnskydd.

Som du redan konstaterat är jag låg. Ledighetsleda, kan det vara så illa? Nej, jag väljer att tro att det är lågt blodsocker och vanlig trötthet. Har tillbringat 58 timmar fördelade på sex dagar senaste veckan på jobbet. Vädret har som bekant gjort att folk hellre befinner sig i köpcentra än någon annanstans, så det har varit fullt upp hela tiden.

Det regnar alltså, då håller man sig inomhus och helst i sitt eget hus, därför är det väl helt logiskt av mig att vänta ut regnet innan jag gör någon som helst nytta? Fast det får ju inte dröja för länge, ty jag vill hämta mat och andra förbrukningsartiklar för helgen. Jag tycker det ser ut att ljusna, så jag kanske kvicknar till och tar mig i kragen, samt får något gjort.

Mannen sitter och knattrar vid sin dator och letar delar till en kund. Det är bra, så länge det genererar en saftig order. I bådas våra branscher är det vanligt med förfrågningar och att folk ber om upplysningar för att sedan beställa "våra" produkter på nätet. Är inte det lite fräckt? För att inte säga oerhört fräckt. Vår kunskap och erfarenhet vill de ha, men vill inte betala för det...

Det är sannerligen inte rättvist mot oss servicemänniskor och det gör ont att bli utnyttjad på det viset. Det gäller all fackhandel givetvis. Ta som exempel när jag står med en kund i 10-15 minuter och berättar om skillnaderna på olika ansiktskrämer och hon (ja, det är oftast en hon) får testa hur de känns och doftar. Sedan vill hon "tänka" på saken och går.

I några få fall kommer hon tillbaka och köper produkten över disk hos oss, men inte sällan får man höra vid ett senare tillfälle att hon köpte på nätet. Det må väl vara rätt okej, om det är på apoteket. se, men inte om det är på någon annans hemsida. Då känner jag mig lurad, mitt företag blir av med en affär och om det fortgår kommer företaget byta ut kompetent personal mot kassapersonal.

Vilket givetvis kastar hela företaget in i en nedåtgående spiral, för gemene man vill fortfarande ha adekvat service och när de inte får det så lämnar de butiken och det sjunkande skeppet för andra aktörer. Om mannen inte får en order, trots att han hjälpt kunden att förstå vilken del som passar till vilken bil, så minskar möjligheten att ta ut en skälig lön samt i förlängningen, att ha råd att driva en rörelse överhuvudtaget. Så tänk på vad service, kunskap och erfarenhet är värt för dig.

Att vara egen företagare är sannerligen ingen dans på rosor. Att ge sig själv lön kostar företaget dubbelt så mycket som man får ut i bruttolön. Och den får man betala skatt på, som du vet. Det blir inte mycket kvar. Omsättningen i rörelsen kan vara hög, men om inte avkastningen också är det blir det knapert. Än så länge överlever vi, men frågan är hur lång tid?

Det blev något av ett domedagsinlägg idag, vilket jag skyller på regnet och även om det slagit mig till marken så reser jag mig igen. Och igen. Ty efter regn kommer sol, eller åtminstone uppehåll och jag kan sysselsätta mig med andra saker än att oja mig och gnälla. Jobba på bara och ge hjärnan ledigt.
Det kommer gå fint!

Avslutar med lite blommor, de piggar alltid upp:



Ha en fin fredag och start på helgen, det ska jag (trots allt)!










6 kommentarer:

  1. Intressant att du tar upp det här med egenföretagande. Jag har en son som arbetar som DJ med egen firma så jag vet hur det är. Bara en sådan sak som att ta ledigt och missa något ... det ÄR en tuff tillvaro.
    Önskar dig en fin fortsättning på fredagen och en fin lördag och skickar lite piggapådigkramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vännen! De värmer! Kram tillbaka <3

      Radera
  2. Man kan inte och ska inte vara pigg jämt - vem skulle orka med det?
    När butikerna lagt ner och allt ligger på nätet kommer det att stå en hög människor och undra hur det kunde bli så. Aldrig fel att sätta sig en och tänka en liten stund...och titta på sig själv och sitt beteende...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag köper inget på postorder, om det finns en fysisk butik. Eller snarare, jag undviker att handla annat än mat :D

      Radera
    2. Jag har inget emot att handla på olika sätt, är uppväxt med postorder ute på landet och handlar på nätet. Men då får det bli på de premisserna! Jag skulle inte utnyttja service i en butik och se'n handla på nätet. Funkar inte en grej får jag så klart skicka tillbaka den.

      Radera
    3. Nä, det trodde jag inte om dig :)
      Jag har förvisso använt mig av postorder när barnen var små och skulle ha nya kläder. Bovallstrand är ju inte precis en metropol :)

      Radera